تغییرات اقلیمی، موضوعی مهم و مورد بحث در جهان؛ تغییراتی که منجر به گرم شدن زمین، آب شدن یخچال های طبیعی و کاهش جنگلهای طبیعی شده است. همزمان با آغاز هفته تغییر اقلیم جهانی؛ شماری از مقام های دولتی و کارشناسان روز پنجشنبه (۲۵ میزان) در هرات گردهم آمدند تا چالش ها و پیامدهای تغییرات […]

تغییرات اقلیمی، موضوعی مهم و مورد بحث در جهان؛ تغییراتی که منجر به گرم شدن زمین، آب شدن یخچال های طبیعی و کاهش جنگلهای طبیعی شده است.

همزمان با آغاز هفته تغییر اقلیم جهانی؛ شماری از مقام های دولتی و کارشناسان روز پنجشنبه (۲۵ میزان) در هرات گردهم آمدند تا چالش ها و پیامدهای تغییرات اقلیم در افغانستان را شناسایی کنند.

گفته می شود این تغییرات به شدت بر فعال سازی عوامل بیماری های خطرناک همچون مالاریا، اسهال و سوتغذیه نقش بارز دارد.

اما در افغانستان؛ تغییرات اقلیمی متاثر از کشور های همسایه است.

محمد حارث شیرزاد، کارشناس تغییرات اقلیم برنامه محیط زیست ملل متحد، با بیان این مطلب می گوید بر اساس پیش بینی ها، مناطق مرکزی و شمال شرقی افغانستان طی دهه های آینده بیشترین آسیب را خواهند دید.

او  همچنان می افزاید: در پیش بینی ها، درجه حرارت در افغانستان ۲ تا ۶ درجه افزایش خواهد یافت که این خود سبب افزایش خطر سیلاب در بعضی از فصل های سال و برعکس افزایش خشکسالی در فصل های دیگر سال خواهد شد.

گاز های گلخانه ای چون CFC، کاربن دای اکساید و میتان از خطرناک ترین گاز های است که از سوختن ذغال سنگ، گاز و پطرول به هوا پخش می شود. که این خود سبب گرم شدن زمین می شود.

محمد ناظم سکندری، از استادان دانشکده زراعت می گوید که این گرمایش سبب از بین رفتن پوشش نباتی زمین خواهد شد و دسترسی به غذا نیز دشوارتر از قبل خواهد بود.

آقای اسکندری می افزاید که اگرچه در افغانستان سوخت ها فسیلی کمتر استفاده می شود، اما تغییرات اقلیمی در افغانستان متاثر از کشور های صنعتی دیگر است.

تغییرات اقلیمی برای مردم افغانستان حرف تازه ای است.

سکینه حسینی، نماینده شورای ولایتی هرات می گوید که مسئله ی تغییرات اقلیمی در افغانستان باید از سوی رسانه ها و شورا های اجتماعی به مردم اطلاع رسانی شود.

آسیب پذیری افغانستان در تغییرات اقلیمی را از سه بعد میتوان مطالعه کرد.

در معرض خطر بودن، حساسیت بالا و ظرفیت پایین کنترول این تغییرات.

اداره ملی حفاظت محیط زیست می گوید که افغانستان با باران های غیر منظم، خطر سیلاب، خشکسالی و عدم توانایی و کنترول آب متاثر از این تغییرات است.

محمد ادریس ملیار، معین پالیسی و روابط بین الملی اداره ملی حفاظت محیط زیست می گوید این اداره برنامه های روی دست دارد تا از تغییرات اقلیمی جلوگیری و یا بر کاهش آن کمک کند.

او می افزاید که جامعه جهانی هنوز هم متعهد به کمک ها برای کاهش خطرات همچون سیلاب و خشکسالی است.

اداره محیط زیست در هرات در باره تغییرات اقلیمی می گوید برنامه ها آگاهی دهی برای افراد که در معرض خطر این تغییرات هستند میتواند بر کاهش این خطر ها کمک کند.

نصیر احمد فضلی، می گوید که از سال پار تا اکنون برنامه ها آگاهی دهی را برای بیجاشدگان داخلی برگزار کرده اند.

تغییرات اقلیمی یا خشم طبیعت یعنی داشتن خشکسالی های طولانی تر، باران های بی موقع و شدیدتر، سیل های طولانی و شدیدتر؛ که بسیاری از موارد را هرات و ولایت های همجوار آن در سال های اخیر تجربه کرده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد