ظرف سه ماه گذشته هرات شاهد دست کم چهار واقعه ی آدم ربایی بود. در اکثر این قضایا افراد ربوده شده توسط پلیس نجات داده شدند اما عوامل آدم ربایی شناسایی و بازداشت نشدند. در تازه ترین مورد سه روز پیش چهار تن که قصد سفر به کشور ایران را داشتند توسط افرادی ربوده شدند […]

ظرف سه ماه گذشته هرات شاهد دست کم چهار واقعه ی آدم ربایی بود.

در اکثر این قضایا افراد ربوده شده توسط پلیس نجات داده شدند اما عوامل آدم ربایی شناسایی و بازداشت نشدند.

در تازه ترین مورد سه روز پیش چهار تن که قصد سفر به کشور ایران را داشتند توسط افرادی ربوده شدند که از سوی پلیس و با همکاری مردم محل نجات یافتند.

عبدالاحد ولی زاده، سخنگوی پلیس هرات می گوید پلیس تلاش دارد تا با شناسایی گروه ها و باندهای تبهکار، عاملان قضایای آدم ربایی را بازداشت کند.

او می گوید از شروع سال تاکنون نزدیک به ۱۵۰۰ تن به اتهام انجام فروش و انتقال مواد مخدر، آدم ربایی و سرقت بازداشت شده اند.

“در رویداد های دیگر کسی تا کنون بازداشت نشده اما در رویداد آدم ربایی آن جوان که در ناحیه ششم شهر بود در پیوند به آن  دو تن بازداشت شدند؛ در کل با عاملان این رویداد ها هیچ نوع مدارایی صورت نمی گیرد و حتی برای تمام پرسونل پولیس هدایت داده شده تا با این افراد مطابق قانون با جدیت برخورد شود”.

مجمع مردمی هرات اما می گوید تلاش های پلیس برای تامین امنیت کافی نیست و گراف جرایم جنایی افزایش یافته است.

نثار احمد مصدق، رییس این مجمع می گوید نیروهای امنیتی توان تامین امنیت را دارند اما مدیریت این بخش ضعیف است.

او می گوید قوانین جزایی بر افراد و اشخاصی که از سوی پلیس بازداشت می شوند، تطبیق نمی شود و این موضوع سبب شده تا هر فردی به خود جرات ارتکاب جرم را بدهد.

“همین جنایت کاران دستگیر میشوند چی از آدرس پولیس چه از آدرس امنیت ملی؛ پرونده اش تعقیب نمی شود پرونده ی جرمی آن همینطور باقی می ماند و به پنجه ی قانون سپرده نمی شود و دشمن باز رها می شود، در داخل شهر جنایت می کند پولیس را به قتل می رساند اما باز بخاطر فساد موجود در سیستم رها می شود و باز در دفعات بعد با فعالیت های خرابکارانه مقابل قانون گستاخانه تر ایستاد می شود”.

همزمان شورای ولایتی هرات می گوید نبود فرصت های شغلی، سرازیر شدن کتله ی عظیمی از مهاجران و بیجا شده گان و کمبود تجهیزات و امکانات پلیس سبب شده تا باشنده گان این ولایت، امنیت خوبی را تجربه نکنند و بیشتر از حکومت و دولت فاصله گیرند.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات می گوید شورای ولایتی در این راستا دادخواهی های خود را داشته و دارد.

او می گوید قرار است این نگرانی ها و شکایات مردم در جلسه ی شورای امنیت و والی هرات مطرح شود.

“آمار اختطاف هم بلند است و آمار جرم های جنایی هم افزایش یافته، به این دلیل است که شکایت ها به شورای ولایتی زیاد شده ما هم به این دلیل دادخواهی های خود را داشته ایم اما شما در جریان هستید که بیجا شده گان زیادی به هرات آمدند، کار نیست غریبی نیست مردم مجبور می شوند دست به این چنین کارهایی بزنند باز هم ما سعی می کنیم این نگرانی ها را با والی و جلسه ی امنیتی درمیان بگذاریم”.

فعالان مدنی با تاکید بر کمبود نیروی کافی برای تامین امنیت شهر و ولسوالی ها می گویند اگر دسته ای از آدم ربایان بازداشت می شود دسته ی دیگری عرض وجود کرده و این داستان هم چنان ادامه پیدا می کند.

سید اشرف سادات، فعال مدنی می گوید گروه های مخالف و آدم ربا باید از ریشه نابود شوند.

ما واقعا خواستار این هستیم که سر چشمه های خلق گروه های خلاف کار و تبهکار در ولایت هرات شناسایی شود با دستگیری چند فرد خاص ما نمی توانیم به عمق فاجعه پی ببریم و خیال مان راحت شود در خیلی از ولایت های دیگر اصلا پدیده ی اختطاف وجود ندارد مثل قندهار اما در هرات مردم همش نگران این مسئله اند”.

تا کنون بخشی از دفاعیه پلیس برای نا امنی های جاری این بوده که نیروی کافی در اختیار نداشته اما امین الله امر خیل فرمانده ی پلیس هرات می گوید قرار است وزارت داخله هزار سرباز جدید به این ولایت بفرستد.

او می گوید با آمدن نیروهای جدید به این ولایت امنیت هرات بهتر تامین خواهد شد.

“وزارت داخله و معین ارشد وزارت داخله برای ما وعده کرده است که یک هزار نفر به تشکیلات ما اضافه شود و برای شما بهتر معلوم است که موازی با اقدامات پولیس، ارگان های عدلی و قضایی هم با جدیت با این اختطاف چی ها برخورد کند”.

آدم ربایی در کنار دیگر جرایم جنایی در هرات سابقه ی طولانی ای دارد.

این پدیده بارها اعتراضات و اعتصابات را به همراه داشته اما هنوز رویدادهای این چنینی در سرخط خبرها قرار دارند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد