همه روزه شماری از کودکان برای جمع آوری کارتن، پلاستیک و اشیای فلزی در خیابان های هرات در گشت و گذار اند. شماری از این کودکان اما تنها قصد شان جمع آوری این اشیا نیست؛ بلکه دست به سرقت اجناس منازل و اشیای داخل موتر، کیسه بری و فروش و جابجایی مواد مخدر می زنند. […]

همه روزه شماری از کودکان برای جمع آوری کارتن، پلاستیک و اشیای فلزی در خیابان های هرات در گشت و گذار اند.

شماری از این کودکان اما تنها قصد شان جمع آوری این اشیا نیست؛ بلکه دست به سرقت اجناس منازل و اشیای داخل موتر، کیسه بری و فروش و جابجایی مواد مخدر می زنند.

توریالی طاهری معاون، شورای ولایتی هرات می گوید که این کودکان از سوی گروه های تبهکار مدیریت می شوند و پلیس هم توانایی برخورد با این افراد را ندارد.

او گفت:” بعضی کودکانی که دست به همچو اعمالی می زنند ما تایید میکنیم آنها پدر دارند مادر دارند و یا از طرف مافیا و یا هم از طرف زورمندان استخدام می شوند، اینها بیکار هستند درس نمیخوانند و مکتب نمی روند و نان آور خانواده از طریق راه های خلاف قانون هستند”.

کودکانی که دست به جرایم می زنند معمولا ۷ تا ۱۳ سال سن دارند.

مسئولان امنیتی هرات نیز میگویند که این کودکان بیشتر اوقات شکار گروه های تبهکار میشوند.

عبدالاحد ولی زاده، سخنگوی پلیس هرات می گوید که سال قبل ۱۰ تن و از ابتدای سال جاری هم سه تن از این کودکان را دستگیر کرده اند.

او گفت:” هر از گاهی ما شاهد بروز چنین رویداد های هستیم که با سو استفاده از اطفال خیابانی و کسانیکه در داخل شهر هستند و زباله جمع آوری میکنند و یا کفش رنگ مالی میکنند؛ گروه ها و یا کسانیکه در پشت سر قرار دارند اینها ابزار قرار می دهند و وادار می سازند تا دست به انجام جرم بزنند و در هر سال دستکم ۱۰ مورد نزد پلیس به ثبت می رسد”.

کمیسیون حقوق بشر هم از استفاده ابزاری کودکان در جرایم جنایی ابراز نگرانی می کند.

عبدالقادر رحیمی، رئیس کمیسیون حقوق بشر هرات می گوید که کودکان همواره قربانی گروه های تبهکار هستند و دولت باید بیشتر به این مسئله توجه کند.

او گفت:” احتمال اینکه مورد استفاده جنسی قرار گیرند وجود دارد و همچنان مواد مخدر، گروه های تبهکار همیشه از بین اطفال سرباز گیری میکنند چونکه اطفال تشخیص کمتری دارند و در حقیقت مزدور های ارزان تری هستند برا گروه های تبهکار”.

جامعه شناسان عدم رسیدگی، تربیت درست، فراهم نشدن زمینه تعلیم و کم توجهی خانواده ها نسبت به اطفال را از عوامل این مسئله میدانند.

محمد فقیری، جامعه شان می گوید که اگر استراتیژی موثری به منظور از بین بردن جرایم در نزد کودکان روی دست گرفته نشود در سال های پیش رو این کودکان به مجرمین بزرگ مبدل خواهند شد.

او گفت:” اگر ما نتوانیم این مشکل اطفال خیابانی را مهار کنیم و جلو سو استفاده بگیریم بدون شک که این زخم کشنده در ۵ تا ۱۰ و ۱۵ سال آینده خود را نشان می دهد و بعدآ قربانی های بسیار زیادی خواهد گرفت”.

براساس آمار اداره کار و امور اجتماعی هرات، در حال حاضر  دستکم ۱۰ هزار کودک خیابانی در هرات در بی سرنوشتی کامل به سر می برند.

کودکانی که احتمال دارد به دام گروه های تبهکار بیفتند.

بخش قابل توجهی از آگاهان بر این باور اند که دغدغه های امنیتی و سیاسی حکومت، همواره مانع جدی برای پرداختن به این کودکان بوده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد