ویرانی های چشم گیر سیلاب های اخیر در هرات سبب شد تا پروژه ی “امانت داری” نشستی را با حضور شماری از مسئولان برگزار کند. این نشست به هدف بررسی ابعاد خسارات، شناسایی مشکلات و جلوگیری از تکرار آن برپا شده است. غصب هزاران جریب زمین در اطراف مسیر رودخانه ها، ریگ برداری و ساخت […]

ویرانی های چشم گیر سیلاب های اخیر در هرات سبب شد تا پروژه ی “امانت داری” نشستی را با حضور شماری از مسئولان برگزار کند.

این نشست به هدف بررسی ابعاد خسارات، شناسایی مشکلات و جلوگیری از تکرار آن برپا شده است.

غصب هزاران جریب زمین در اطراف مسیر رودخانه ها، ریگ برداری و ساخت و سازهای غیر قانونی از عمده چالش هایی بود که در این نشست مطرح شد.

مهدی حدید عضو این پروژه به رادیو معراج گفت:” ما در سال های گذشته هم باران داشتیم اما چرا این اندازه تخریب نکرد، این همه تلفات و خسارات نداشت، ما هم از این فرصت خواستیم استفاده کنیم تا عوامل ریشه یابی شود و ما می خواهیم دادخواهی خود را در ولایت ها و مرکز داشته باشیم تا صدای خود را به شخص اول کشور رییس جمهور غنی برسانیم و اینکه این عوامل بررسی تا دیگر هرات شاهد این فاجعه نباشد”.

هرات در گذشته نیز شاهد بارندگی های مقطعی و بهاری بود اما هیچ یک به اندازه ی امسال خسارات بر جای نگذاشت.

مسئولان اداره ی هریرود مرغاب می گویند افرادی با غصب زمین و ریگ برداری های غیر قانونی از حریم آب ها، مسیر آب ها را دچار مشکل ساخته اند.

نجیب الله جوینی، رییس هریرود مرغاب می گوید افراد سعی می کنند با اسناد جعلی زمین های اطراف رودها را غصب کنند.

او گفت:” ریگ برداری ها و انداختن آشغال ها داخل مجاری آب، ساخت و سازهای غیر قانونی، کسی آمده پل ساخته فضا را به شکل غیر قانونی اشغال کرده که ما می خواهیم کنار خانه ی خود پل بسازیم، فاضلاب ها را به داخل رودها رها می کنند و اینکه هر کس اسنادی در دست می آید و قصد غصب دارد ما از راه قانونی اقدام می کنیم”.

منطقه لخشک، جبرئیل، سرک بای پس، اسحاق سلیمان و کمر کلاغ مناطقی اند که در زمان سیلاب ها بیشتر تخریب شدند.

عبدالله حمایت، رییس فواید عامه می گوید روزانه حدود ۲۰۰ موتر ریگ از منطقه ی کمر کلاغ به شهر انتقال می یابد.

او می گوید ریگ برداری از حریم دریا ها غیرقانونی و باعث فرسایش زمین آن منطقه و تغییر مسیر رودها می شود.

“بعضی شرکتهای خصوصی هم هست اما بیشتر افراد و اشخاص به شکل خودسرانه ریگ به داخل انتقال می دهند و بالای دوصد موتر ریگ به شهر می آید دقیقا از منطقه ی کمر کلاغ و این ریگ برداری ها در نهایت باعث شدید شدن سیلاب ها می شود”.

نقطه ی قابل توجه در سیلاب ها، تخریب هزاران خانه و هدر رفتن میلیون ها افغانی هزینه ایست که روی دست مردم باقی ماند.

اکثرا خانه هایی تخریب شدند که در یا مسیر سیلاب ها قرار داشتند یا از زیربنای استندردی برخورد دار نبودند.

اما پرسش اینجاست که علی رغم وجود ماستر پلان شهری، چرا باید خانه ها در مسیر سیل ساخته شوند؟

عمر یاوری آمر حفاظت از شهرهای قدیم اداره ی شهر سازی گفت:” ما می بینیم که در مسیر سیلاب ها، کانال ها و در محدوده ی سیل ها ساختمان سازی شده این ها مجوز ندارند و در تبانی با شاروالی این کار شده در قدم اول این ها خودشان مقصر اند و در قدم بعدی تیم نظارتی شاروالی هست که باید هیچ ساختمانی را بدون مجوز اداره ی شهر سازی اجازه ندهد”.

آنگونه که آقای یاوری می گوید اداری شهر سازی هر ماه با حدود ۱۰۰ مورد ساخت و ساز غیرقانونی و خارج از ماستر پلان مواجه می شوند.

همه ی این ساخت و سازها زیر نظارت اداره ی شهرداریست. خواستیم در این رابطه دیدگاه اداره ی شهرداری را داشته باشیم اما حاضر به جواب نشدند.

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات می گوید ادارات پروژه های خوبی دارند اما عدم هماهنگی بین شان سبب شده تا این پروژه ها قبل از تطبیق متوقف شوند.

“هماهنگی ای که بین ادارات توقع می رفت که باشد اصلا نیست ما در این جلسه متوجه شدیم ریگ برداری شده اما اداره ی معادن اصلا اطلاعی ندارد در حالی که این فعالیت های غیر قانونی باید پیگیری شود ما از طریق شورای ولایتی نیز چند بار این مشکلات را مطرح کردیم و باید بگویم که افراد دلسوز در راس ادارات وجود داره اما دولت مدارانی که باید پیگیر این کار باشند نیست متاسفانه”.

آنگونه که مسئولان هریرود مرغاب میگویند بررسی های شان نشان داده که ۵۷ نقطه در سطح زون و ۲۵ نقطه تنها در هرات از جمله مناطق آسیب پذیرند.

امکان دارد این نقاط تا پایان این بررسی افزایش یابد.

قرار است بعد از این دادخواهی، مشکلات شناسایی و به مرکز کشور فرستاده شود تا در آینده از ویرانی های بیشتر ناشی از سیلاب ها جلوگیری شود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد