سریال غصب زمین از سال‌ ها به این طرف در هرات ادامه دارد. سر و صداهای، فعالان مدنی، شورای ولایتی، مردم و مسئولان شماری از ادارات دولتی در خصوص زمین‌ های غصب شده توسط افراد زورمند، همیشه بلند بوده است. حال عبدالقیوم رحیمی، والی هرات هر چند از کسی نام نمیبرد اما می گوید که […]

سریال غصب زمین از سال‌ ها به این طرف در هرات ادامه دارد.

سر و صداهای، فعالان مدنی، شورای ولایتی، مردم و مسئولان شماری از ادارات دولتی در خصوص زمین‌ های غصب شده توسط افراد زورمند، همیشه بلند بوده است.

حال عبدالقیوم رحیمی، والی هرات هر چند از کسی نام نمیبرد اما می گوید که بسیاری از زمین های دولتی و بخصوص شهرک معلمین و پلیس غصب شده است.

او گفت:” ما در هرات غاصب های بسیار زیادی داریم و زمین هایی غصب شده، زمین های معلمین و پلیس ما غصب شده که من این زمین ها را پس میگیرم”.

بر اساس گزارشهایی که از چند سال به این طرف به نشر رسیده، دستکم ۹۰ هزار جریب زمین از سوی زورمندان در شهر و ولسوالی های هرات غصب شده است.

مهدی حدید، عضو شورای ولایتی هرات می گوید که بیشتر غاصبان زمین با تکیه به منابع دولتی، زمین ها را غصب میکنند و اگر با این افراد برخورد نشود این روند همچنان ادامه خواهد داشت.

او گفت:” بیشتر کسانیکه تیکه گاه و پشتیبانی در دولت دارند دست به غصب زمین می زنند”.

با این حال همواره مسئولان اداره محلی هرات سخن از مبارزه و برخورد جدی با غاصبان زمین زده اند و گویا تاکنون نتیجه ی آنچنانی در پی نداشته است.

اما آنچه که از سال ها به این طرف بیشتر مورد توجه غاصبان قرار گرفته، شهرک معلمین هرات است.

با این حال عبدالقیوم رحیمی والی هرات می گوید که تیم تحقیقاتی روی شهرک معلمین کار میکند و بعد از تثبیت این شهرک ساخته خواهد شد.

او گفت:” تیم تحقیقاتی ما سر این موضوع تحقیق میکند و من به همه ی مردم هرات وعده می دهم که شهرک معلمین را که حق شان است، برای شان می دهیم و می سازیم”.

براساس آمار اداره‌ی مستقل اراضی، در حال‌حاضر ۷۰ درصد ملکیت شهری و ۸۰ درصد ملکیت زمین‌های روستایی در کشور غیررسمی است که در دفاتر دولتی ثبت نشده است.

سید اشرف سادات، فعال مدنی می گوید که دولت برای جلوگیری از غصب زمین، برنامه کاربردی نداشته و دست های در درون دولت در تبانی با غاصبان همکار هستند.

او گفت:” متاسفانه دولت برای جلوگیری از غصب زمین هیچ برنامه ی هدفمند و کاربردی نداشته و روند غصب زمین از گذشته تا حال ادامه دارد و دست های در درون دولت هم در تبانی با غاصبین همکار هستند”. 

به باور آگاهان امور، هرچند اقداماتی برای استرداد زمین های غصب شده در هرات از سوی مسئولان نیز صورت گرفته اما به تناسب زمین های غصب شده بسیار سطحی بوده و چندان کارساز نبوده، زیرا غاصبان اصلی و قدرتمند که هزارها جریب زمین دولتی را غصب کرده اند هنوز هم مورد پیگرد قانونی قرار نگرفته اند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد