بر اساس اطلاعیه جدید ریاست صحت عامه هرات از دیروز بعد از ظهر، تشخیص جنسیت جنین در این ولایت ممنوع شده است. گویا این اقدام صحت عامه پس آن صورت گرفته که شماری از خانواده ها بعد از مشخص شدن جنسیت جنین، مبنی بر دختر بودن آن، اقدام به سقط آن کردند. علاوه بر این […]

بر اساس اطلاعیه جدید ریاست صحت عامه هرات از دیروز بعد از ظهر، تشخیص جنسیت جنین در این ولایت ممنوع شده است.

گویا این اقدام صحت عامه پس آن صورت گرفته که شماری از خانواده ها بعد از مشخص شدن جنسیت جنین، مبنی بر دختر بودن آن، اقدام به سقط آن کردند.

علاوه بر این تشخیص نادرست و اشتباه برخی مراکز سونوگرافی ها نیز مزید برعلت شده است.

با این حال شهروندان هرات پیرامون ممنوعیت تعیین جنسیت از طریق سونوگرافی نظریات متفاوتی دارند.

“دختر و پسر ندارد، خداوند نعمت بزرگی به مادران می دهد و خدا می خواهد که دختر شود یا پسر اما کسی که این حرف را نمی فهمد از انسانیت به دور است با سقط جنین طفل از بین می رود مادر هم خون به گردنش می ماند باید سونوگرافی شود تا به طفل آسیب نرسد نه اینکه آن را بکشیم”.

در هرات بیش از ۳۰۰ مرکز صحی وجود دارد. در بیشتر این مراکز معاینه ی سونوگرافی برای تشخیص جنسیت جنین و دیگر بیماری ها انجام می شود.

پزشکان می گویند، دستگاه های جدید و متخصصان به راحتی می توانند جنسیت جنین را تشخیص دهند اما بسیار دیده شده که کودک بر خلاف تشخیص سونوگرافی، با جنسیت دیگری تولد یافته.

عرفان نور، مسئول یک مرکز سونوگرافی، افراد غیر متخصص را عامل تشخیص نادرست می خواند.

“چون در بسیاری از کلنیک ها دستگاه درستی نیست بخصوص در بخش آلتراسوند آنها، دستگاه از وضوح کافی برخورد دار نیست و از سویی این سونوگرافی از سوی کسانی انجام می شود که متخصص نیستند و این افراد دستگاهی با کیفیت بالا را هم ندارند بنا تشخیص شان  عاری از اشتباه نیست به همین دلیل است که منع شده است که نباید جنین جنسیت شان تشخیص شود”.

در ماده ی ۵۴ قانون اساسی افغانستان آمده است که دولت به منظور تأمین سلامت جسمی و روحی خانواده، بخصوص طفل و مادر، تربیت اطفال و برای از بین بردن رسوم مغایر با احکام دین مقدس اسلام تدابیر لازم اتخاذ می کند.

به علاوه در ماده ی ششم قانون حمایت از حقوق اطفال آمده است که هر نوع تبعیض جنسی، نژادی و قومی علیه طفل ممنوع است.

حفیظه امین قانون دان گفت:” در قانون آمده که دولت باید برای سلامتی مادر و طفل تدبیر لازم را اتخاذ کند و همچنان در قانون حمایت از حقوق طفل هم یکی از اصول منع تبعیض است که نباید تبعیض صورت گیرد بین دختر و پسر؛ بنا تعیین جنسیت در برخی خانواده ها امکان دارد که سبب تبعیض بین اطفال شود و حقوق شان نقض شود بنا یک نهاد ذیربط می تواند برای حفاظت از طفل و مادر چنین قانونی را وضع کند”.

اگرچه علم طبابت به صراحت اذعان می کند که تعیین کننده ی جنسیت جنین، مردان هستند نه زنان؛ اما هنوز زنان زیادی با برچسب “دختر زا” بودن شان مورد توهین، تحقیر، لت و کوب قرار میگیرند و حتی طلاق داده می شوند.

ذهنیت مرد سالاری حاکم در جامعه سبب شده تا بارها قوانین تحت عناوین مختلف، برای حمایت از حقوق زنان ایجاد شود اما علی رغم وجود این قوانین و با گذشت حتی چند قرن، ذهنیت ها به پیمانه ی محدودی تغییر یافته است.

با این وجود ممنوعیت تعیین جنسیت جنین تنها در هرات حکمفرما نیست و در بسیاری از کشورهای منطقه از جمله هند نیز این ممنوعیت وجود دارد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد