سی تن از دختران پرورشگاه خواجه عبدالله انصاری در هرات، به دلیل آنچه مسمومیت غذایی خوانده میشود راهی شفاخانه شده اند. این کودکان که سن شان بین ۱۰ تا ۱۵ سال است میگویند دیشب لوبیا خورده و از اواسط شب علائم مسمومیت چون دل درد، تب و سرگیجه را تجربه کرده اند. نفیسه، مستخدم شبانه […]

سی تن از دختران پرورشگاه خواجه عبدالله انصاری در هرات، به دلیل آنچه مسمومیت غذایی خوانده میشود راهی شفاخانه شده اند.

این کودکان که سن شان بین ۱۰ تا ۱۵ سال است میگویند دیشب لوبیا خورده و از اواسط شب علائم مسمومیت چون دل درد، تب و سرگیجه را تجربه کرده اند.

نفیسه، مستخدم شبانه روزی این پرورشگاه می گوید گویا غذا شب مانده بوده و سبب شده تا تمام این دختران مسموم شوند.

او گفت:” از ساعت دو شب حال این کودکان بد شد و بیرون رفتن شان شروع شد؛ حال شان بد تر شد، تب داشتن و حسابی حال شان بد بود و صبح وقت که من صبحانه آماده کردم هیچ کدام این طفلکای معصوم نخوردند و کلا مریض بودند و بیحال، ما شب لوبیا داشتیم ولی بوی قورمه ی گوشت را می داد”.

جاوید عزیزی دکتر بخش اطفال شفاخانه ی حوزوی هرات می گوید این کودکان به حالت مسموم به شفاخانه انتقال یافتند و پس از اهتمامات لازم مرخص شدند.

او می گوید با توجه به گرمی هوا خانواده ها باید سعی کنند از ماندن غذا برای وعده ی دیگر و یا استفاده از غذاهایی که از سالم بودن آن مطمئن نیستند، خودداری کنند.

در پرورشگاه ها اگرچه این موارد به ندرت اتفاق می افتد اما به طور عموم بی توجهی در تغذیه کودکان می تواند حیات این طیف را تهدید کند.

پرورشگاه خواجه عبدالله انصاری زیر مجموعه کار و امور اجتماعی هرات است که برای هر روز سهمیه ی غذایی مشخصی در نظر گرفته شده است.

حالا سوال اینجاست که چرا برای کودکان در پرورشگاه خواجه عبدالله انصاری، غذای شب مانده داده شده است؟

عبدالقیوم افغان، رییس کار و امور اجتماعی هرات گفت:” مینوی غذایی دارند خصوصا در شب که لوبیا یک غذای سنگین تر محسوب میشود و این مسمومیت بخاطر غذا بوده و خوشبختانه نگرانی رفع شده است”.

بر اساس گزارش ها حدود ۱۰۰ پرورشگاه در کل افغانستان فعالیت می کند.

مهدی حدید، عضو شورای ولایتی هرات دلایل آقای افغان که سخت هضم بودن لوبیا را عامل این مسمومیت خوانده، منطقی نمی داند و می گوید باید این موضوع به گونه ی جدی بررسی شود.

“غذا باید به اندازه ی تعداد شان پخته شود چرا باید غذا به اندازه ای زیاد پخته شود که شب بماند و فاسد شود و بعد حتی برای سی نفر دوباره به مصرف برسد و مسمومیت ایجاد کند؟ باید قضیه بررسی شود که چه کسی و با چه هدفی سعی در مسموم کردن این اطفال معصوم داشته یا بخاطر سهل انگاری کارکنان این پرورشگاه بود دلیل اش هر چه باشد باید مشخص شود و کسانی که تخطی کردند باید مجازات شوند و یا حداقل گوشزد شوند”.

بیماری منتقله از راه غذا که بیشتر با عنوان مسمومیت غذایی شناخته می ‌شود، در نتیجه ‌ی خوردن غذای آلوده، فاسد یا سمی اتفاق می ‌افتد. شایع ‌ترین علائم مسمومیت غذایی تهوع، استفراغ، تب خفیف و اسهال است.

بررسی های پزشکی نشان داده که برخی غذاها با چند بار گرم شدن و تعدادی علی رغم نگهداری در یخچال، فاسد شده و سبب مسمومیت میشود.

عکس: آرشیف

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد