قرار است به مناسبت “هفته ی جهانی واکسین” علاوه بر اطلاع رسانی از مزایای آن، نزدیک به ۹ میلیون کودک در کشور واکسین شوند. همزمان با شروع فصل گرما و شیوع بسیاری از بیماری ها، هفته ی جهانی واکسین نیز در هرات آغاز شد. در افغانستان بیش از ۳ هزار مرکز صحی وجود دارد که […]

قرار است به مناسبت “هفته ی جهانی واکسین” علاوه بر اطلاع رسانی از مزایای آن، نزدیک به ۹ میلیون کودک در کشور واکسین شوند.

همزمان با شروع فصل گرما و شیوع بسیاری از بیماری ها، هفته ی جهانی واکسین نیز در هرات آغاز شد.

در افغانستان بیش از ۳ هزار مرکز صحی وجود دارد که در دو هزار آن واکسین تطبیق می شود.

عبدالوحید رحمانی، مسئول پروگرام واکسیناسیون در حوزه ی غرب به رادیو معراج گفت:” معمولا در این فصل سال چون بیماری ها زیاد می شود و اینکه کوچی ها از یک منطقه به منطقه ی دیگر می روند و بخاطر اینکه بیماری از یک محل به محل دیگر انتقال نیابد؛ به این دلیل از این روز در تمام ولایات تجلیل می شود و برنامه های واکسین هم تشدید پیدا می کند”.

در ولسوالی های هرات ۱۰ درصد واکسین ها به دلیل نا امنی و نبود واکسیناتور زن تطبیق نمی شود.

همزمان وزارت صحت عامه می گوید که اطفال و زنان در ولایت های هلمند، کنر، قندهار در شرق و جنوب افغانستان به دلیل ناامنی از واکسین بهرمند نمی شوند.

کلیم الله نیازی، آمر معافیت کتلوی ملی وزارت صحت عامه می گوید گراف بیماری های پولیو و سرخکان در این ولایات بالاست.

“خواسته یا ناخواسته نا امنی به عنوان تنها مشکل بزرگ سر راه دسترسی مردم به واکسین وجود دارد. در جاهایی که مردم به مراکز صحی دسترسی ندارند و یا اصلا مردم آگاهی ندارند ساحاتی اند که نا امن اند مثلا هلمند، قندهار و کنر و واقعات پولیو و سرخکان در آنجا بلند است”.

در هرات ۹۰ مرکز صحی وجود دارد که همه در اوقات رسمی واکسین را تطبیق می کند.

غلام داوود هاشمی، معاون والی هرات از مردم و ولسوال ها می خواهد که در تطبیق انواع واکسین و اطلاع رسانی ها با تیم های صحی همکاری داشته باشند.

“از ولسوالان، ادارات ملکی و مردمی توقع می رود که در تطبیق برنامه ی واکسیناسیون در ولسوالی ها تلاش کنند و حمایت همه جانبه صورت گیرد و همچنان تلاش شود تا اذهان مردم تغییر کند که واکسین زهر نه بلکه پادزهر است که می تواند بسیاری از بیماری ها را وقایع کند”.

گروه طالبان حدود دو هفته پیش فعالیت کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و سازمان جهانی بهداشت را در مناطق تحت کنترلش در افغانستان ممنوع اعلام کرد و در نتیجه فعالیت صلیب سرخ در این کشور معلق شد.

سازمان جهانی بهداشت در بخش کارزارهای واکسینه کردن کودکان دربرابر فلج و دیگر بخش های بهداشت در ولایت هایی چون قندهار، هلمند و ولایت‌های شرقی مثل ننگرهار و کنر که حضور طالبان در آن گسترده است، فعالیت دارد.

گروه طالبان گفت که کمیته بین‌المللی صلیب سرخ به تعهداتش با این گروه درست عمل نکرده و بخش واکسینه سازمان جهانی بهداشت فعالیت‌های مشکوک” انجام می‌دهد.

اکنون کلیم الله نیازی آمر معافیت کتلوی ملی وزارت صحت عامه می گوید این وزارت تلاش دارد تا با گروه طالبان به تفاهم برسد.

“در تمام افغانستان به حالت نگرانی قرار داریم بخاطری که طالبان به سازمان صحی جهان و سایر همکاران ما اختطاریه داده و تلاش ها جریان دارد که حداقل به کارمندان صحی اجازه داده شود چون کارمندان صحی با هیچ کس دشمنی ندارند و اگر این نتیجه ندهد ما در حالت خوبی نخواهیم بود”.

هفته ی جهانی واکسین در حالی آغاز می شود که سال گذشته ۲۱ واقعه مثبت و امسال ۶ واقعه ی مثبت پولیو در کشور ثبت شده است.

علاوه بر این حدود یک و نیم هزار کودک به سرخکان مبتلا شدن که دو درصد این آمار جان خود را از دست داده اند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد