همزمان با سفر وزیر معارف افغانستان و معین وزارت معارف ترکیه  به هرات، رهبری تمام مکاتب افغان-ترک در افغانستان رسما به دولت ترکیه سپرده شد. این مکاتب پیش از این به شکل خصوصی و تحت حمایت فتح الله گولن، رهبر سیاسی-مذهبی جنبش خدمت ترکیه قرار داشت. پس از کودتای نافرجام در ترکیه که مسئول آن […]

همزمان با سفر وزیر معارف افغانستان و معین وزارت معارف ترکیه  به هرات، رهبری تمام مکاتب افغان-ترک در افغانستان رسما به دولت ترکیه سپرده شد.

این مکاتب پیش از این به شکل خصوصی و تحت حمایت فتح الله گولن، رهبر سیاسی-مذهبی جنبش خدمت ترکیه قرار داشت.

پس از کودتای نافرجام در ترکیه که مسئول آن فتح الله گولن شناخته شد، ترکیه تصمیم گرفت مسئولیت این مکاتب را به عهده بگیرد.

امروز تفاهم نامه ای بین بنیاد معارف ترکیه و افغانستان نیز به امضا رسید که بر اساس آن قرار است تعداد مکاتب افغان-ترک در کشور افزایش یابد و دانش آموزان بیشتری جذب این مکاتب شوند.

میرویس بلخی، وزیر معارف کشور در مورد این تفاهم نامه گفت: “بر اساس این یاداشت تفاهم نامه، تعهداتی که برای حکومت افغانستان و وزارت معارف داده شده است از ارتقای ظرفیت گرفته تا مجهز شدن و مدرن شدن همه ی ساختمان های مکاتب افغان – ترک، تا تخفیف فیس {شهریه} شاگردان و رایگان بودن ۲۰ درصد شاگردان پسرانه و دخترانه و در عین زمان توسعه ی مکاتب از ۱۲ باب به ۲۸ باب مکتب در سراسر افغانستان است”.

هم اکنون مکاتب افغان – ترک در ۱۲ شعبه به شمول هرات، در شبرغان، کابل، مزار شریف، قندهار و ننگرهار فعالیت دارد.

قرار است تعداد این مکاتب به ۲۸ باب و تعداد دانش آموزان از ۳ هزار به ۱۸ هزار افزایش یابد.

رها دنمچ، معین وزارت معارف ترکیه می گوید با سپردن رهبری این مکاتب به بنیاد معارف ترکیه، اصلاحاتی در روند تدریس و مواد آموزشی خواهد آمد.

“انتقال مکاتب افغان – ترک به بنیاد معارف ترکیه روابط افغانستان و ترکیه را قوی تر خواهد ساخت و دانش آموزان فغان – ترک برای دو کشور پل ارتباطی خواهند شد، در این جا بازسازی و نو سازی تماما انجام می شود. انشاءالله استادان مجرب، با تجربه و بهترین استادان ترکی در خدمت دانش آموزان افغان – ترک خواهد بود و از این بابت مطمئن باشید”.

پیش از این شمار زیادی از دانش آموزان و استادان مکاتب افغان – ترک در سراسر کشور از انتقال رهبری این نهاد آموزشی به بنیاد معارف ترکیه انتقاد کردند و از دولت افغانستان خواهان بررسی این موضوع شدند.

اکنون محمد عارف عرفان، معاون و مسئول ارتباطات لیسه ذکور افغان – ترک در هرات می گوید بنیاد معارف ترکیه، خدمات خوبی را به این مکتب ارایه کرده است.

“در ساحه ی مکتب کلا یک تغییرات بنیادی آمده. در قسمت ساختن مکتب و در تمام افغانستان برای اولین بار مکاتب افغان- ترک مجهز به تمام سیستم های رباتیک شده است و تمام صنف های لابراتوار ما اعم از کیمیا، بیولوژی، ریاضی و فیزیک تکمیل و تنظیم شده است”.

غلام حبیب هاشمی، عضو شورای ولایتی هرات از وزارت معارف می خواهد که بیش از این به بخش آموزش و پرورش توجه کند تا افغانستان حداقل در سطح مکتب نیازمند دیگر کشورها نباشد.

او تاکید می کند در صورتی که معارف کشور پیشرفت قابل توجهی داشته باشد می تواند در این مورد دستاوردهای ملموسی بدست آورد.

“از وزارت معارف می خواهیم که خود اینها آن ظرفیت و توانایی را پیدا کنند تا دیگر ضرورت نداشته باشند که کشورهای خارجی بیایند هم پول ما را بگیرند هم در بدل پول تدریس کنند و هم ما محتاج آنها باشیم. امیدواریم که روزی به خودکفایی تحصیلی برسیم تا دیگر نیازی به دیگر کشورهای بیرونی نداشته باشیم”.

رهبری مکاتب افغان- ترک در افغانستان در حالی به بنیاد معارف ترکیه سپرده می شود که هم اکنون نزدیک به ۴۰۰ باب مکتب در سراسر افغانستان بخاطر ناامنی و نبود امکانات مسدود است.

به باور آگاهان موجودیت مکاتب افغان ترک و نهادهای دیگر می تواند همکار خوبی برای بخش آموزش و پرورش افغانستان باشد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد