بارندگی های شدید طی چند روز گذشته به شماری از بناهای تاریخی هرات آسیب وارد کرده است. اداره ی اطلاعات و فرهنگ میگویند بدنبال تهیه ی فهرستی از بناهای آسیب دیده و فرستادن آن به مرکز کشور هستند. سقف تیمچه “عبدالخالق نیازی” که بازارچه ای مشهور و تاریخی در هرات بود فروریخت. قسمت هایی از […]

بارندگی های شدید طی چند روز گذشته به شماری از بناهای تاریخی هرات آسیب وارد کرده است.

اداره ی اطلاعات و فرهنگ میگویند بدنبال تهیه ی فهرستی از بناهای آسیب دیده و فرستادن آن به مرکز کشور هستند.

سقف تیمچه “عبدالخالق نیازی” که بازارچه ای مشهور و تاریخی در هرات بود فروریخت.

قسمت هایی از بنای تاریخی “ابوالولید” ترک برداشت و مانند اینها بسیاری از بناهای تاریخی هرات به دلیل بارندگی های شدید آسیب دیده اند.

آریا رئوفیان، رئیس اداره ی اطلاعات و فرهنگ میگوید بدنبال تهیه ی فهرستی از بناهای آسیب دیده و فرستادن آن به مرکز کشور هستند.

او گفت:” باران های همراه با طوفان شدید در هرات در این اواخر بناهای تاریخی بدلیل اینکه سازه های گلی است را آسیب زد و به همین خاطر در برخی از بنا های شهر و ولسوالی ها مشکلاتی به وجود آمد از جمله زیارت ابوالولید که قسمتی از ایوان ترک برداشته بود”.

هرات با داشتن بیش از ۸۰۰ بنای تاریخی، یکی از کهن شهرهای افغانستان به حساب می آید.

بناهای آسیب پذیری که حالا نیاز جدی تری به مراقبت، مرمت و بازسازی دارند.

فعالین مدنی در هرات می گویند که دولت بودجه ی مشخصی برای مرمت بناهای تاریخی مدنظر نگرفته و این سبب شده تا سال به سال این بناها بیشتر آسیب ببینند.

غلام فاروق راسب، فعال مدنی می گوید که دولت باید توجه جدی تری نسبت به بناهای تاریخی داشته باشد تا در آینده چنین اتفاقاتی رخ ندهد.

سال قبل، کار مرمت بخش هایی از مسجد جامع هرات از سوی وزارت شهرسازی روی دست گرفته شد و پیشرفت قابل ملاحظه ای داشت.

همزمان عبدالقیوم رحیمی، والی هرات میگوید در جریان بازدید از بناهای تاریخی آسیب دیده، هدایات لازم را به مسئولان فرهنگی داده است.

او گفت:” بنا های تاریخی سرمایه ملی است و باید حفاظت شود؛ در سیلاب ها و بارندگی ها ما از دو منطقه دیدن کردیم که یکی زیارت ابوالولید بود و یکی هم تیمچه عبدالخالق خان بود که ملکیت شخصی است. دولت حاضر است که این تیمچه را استملاک کند و من همراه مالک آن که در آمریکا است صحبت کردم دو روز قبل”.

همزمان آریا رئوفیان، رئیس اداره ی اطلاعات و فرهنگ میگوید کار مرمت برخی بناها که بیشترین آسیب را دیده اند آغاز شده است.

او گفت هم اکنون کار بر روی تیمچه عبدالخالق نیازی و زیارت ابوالولید جریان دارد.

او گفت:” از روز گذشته به این طرف اقدامات انجام دادیم هم زیارت ابوالولید و هم تیمچه کار باز سازی آنها جریان دارد و کنیسه یوحا هم  مشکلاتی داشت که به وقتش رسیدگی شد و در ولسوالی ها برخی بناهای داریم که اگر این باران ها ادامه پیدا کند ما خساراتی خواهیم داشت”.

اواسط سال گذشته، آریا رئوفیان، رئیس اداره ی اطلاعات و فرهنگ به رادیو معراج گفته بود که ۵۰ درصد بناهای تاریخی به دلیل نبود بودجه و کمبود کارمند در معرض فروپاشی قرار دارند.

ولی شاه بهره، آگاه امور فرهنگی با تاکید بر نقش بناهای تاریخی در شناخت تمدن هرات، میگوید بناهای تاریخی این ولایت منحصر به فرد هستند و نابودی آنها مساوی است با نابودی فرهنگ و تمدن این ولایت.

او گفت:” هر بنا تاریخی به مثابه انگشت توانمندی مردمان در گذشته و آینه دار غنامندی فرهنگ متمدن ما بوده، حفظ، حراست و احیا این بنا های تاریخی نه تنها وظیفه دولت و مردم بلکه وظیفه موسسات کمک کننده هم است”.

این در حالیست که سه سال قبل محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری کشور طی حکمی، فرمان داده بود عواید بناهای تاریخی در هرات دوباره در جهت مرمت و بازسازی این بناها به مصرف برسد.

حکمی که سبب امیدواری اداره ی اطلاعات و فرهنگ و ساکنان هرات شده بود اما از اجرایی شدن این حکم هنوز خبری در دست نیست.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد