امروز زنگ مکاتب هرات با شعار “معارف بهتر فردای برتر” به صدا درآمد. روح الله ازهد، رئیس اداره معارف هرات می گوید که در سال جاری دستکم  ۱۰۰ هزار دانش آموز جدید جذب مکاتب هرات میشوند. اما در کنار این، رئیس اداره معارف گفت که دستکم ۳۴ باب مکتب در هرات به دلایل گوناگون مسدود […]

امروز زنگ مکاتب هرات با شعار “معارف بهتر فردای برتر” به صدا درآمد.

روح الله ازهد، رئیس اداره معارف هرات می گوید که در سال جاری دستکم  ۱۰۰ هزار دانش آموز جدید جذب مکاتب هرات میشوند.

اما در کنار این، رئیس اداره معارف گفت که دستکم ۳۴ باب مکتب در هرات به دلایل گوناگون مسدود است.

او خواهان همکاری اداره ی محلی جهت بازگشایی این مکاتب شد.

آقای ازهد، گفت:” در سال تعلیمی ۹۸، دروازه ی دستکم ۳۴ باب مکتب به روی هزاران دانش آموز در ولسوالی های شیندند، ادرسکن و فارسی و برخی از ولسوالی های دیگر بسته مانده است

مسدود ماندن برخی مکاتب در ولسوالی های عمدتا ناامن ولایت هرات حرف تازه ای نیست.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات بر این باور است که بیشتر از ۳۴ باب مکتب در ولسوالی های دور دست غیر فعال است و نظارت جدی هم از روند آموزش وجود ندارد.

او گفت:” در اکثر مکاتبی هم که در ولسوالی ها فعال هستند کیفیت آموزشی وجود ندارد، شاگردان بودند معلم نبوده، کمبود معلم و مواد درسی بوده، من فکر میکنم که این آمار و ارقام در سطح ولسوالی های نا امن وجود دارد”.

بر بنیاد آمار ارایه شده هم اکنون به دلیل وجود تهدیدات امنیتی، مشکلات اجتماعی، فقر و نبود امکانات درسی، بیش از ۳۲۰ هزار کودک که شرایط آموزش را دارند از رفتن به مکتب محروم اند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات می گوید که دروازه های مکاتب مسدود شده را باز خواهند کرد و قرار است ۳۲۴ مکتب تازه هم در این ولایت ساخته شود.

او گفت:” مکاتب بسته داریم که باز میکنیم، مکاتب داریم که ساختمان های شان درست نیست سر آنها کار میکنیم و تقریبا  ۳۲۴ مکتب جدید می سازیم و کیفیت معارف یکی از اولویت های ماست که انشاالله کار میکنیم”.

در کنار مسدود ماندن مکاتب، کمبود معلم، نبود ساختمان درسی و کمبود تجهیزات از مشکلات اساسی سد راه معارف هرات به حساب می آید.

هم اکنون دست کم ۸۰۰ هزار دانش آموز در مکاتب هرات توسط ۱۸ هزار آموزگار آموزش می بینند.

اداره معارف می گوید که در سال گذشته ۱۵ هزار دانش آموز از مکاتب هرات سند فراغت بدست آوردند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد