محمد عارف جلالی سر طبیب شفاخانه ی حوزوی هرات میگوید در یک ماه گذشته ۲۰ مرد و زن بر اثر استنشاق گاز و دود ناشی از ذغال مسموم شدند که از این میان سه مرد جان خود را از دست داده است. افرادی که در فضای بسته از منابع گازی و ذغال استفاده می کنند، […]

محمد عارف جلالی سر طبیب شفاخانه ی حوزوی هرات میگوید در یک ماه گذشته ۲۰ مرد و زن بر اثر استنشاق گاز و دود ناشی از ذغال مسموم شدند که از این میان سه مرد جان خود را از دست داده است.

افرادی که در فضای بسته از منابع گازی و ذغال استفاده می کنند، بیشتر در معرض خطر گازگرفتگی قرار دارند.

در افغانستان بخصوص هرات، به دلیل استفاده از ذغال و منابع گازی برای گرم ساختن خانه ها، اکثر فصل سرما با مسمومیت تعداد زیادی از افراد برابر می شود.

مونوکساید کاربن گازی بی رنگ، بی بو، و بی مزه است که از سوختن گاز، چوب، زغال چوب یا دیگر انواع سوخت تولید می شود.

در شرایطی که سیستم گرمایشی دچار نقص باشد یا از آن به درستی استفاده نشود، میزان این گاز می تواند به سطوح سمی و خطرناک افزایش یابد.

این امر مسمومیت فرد یا افرادی که در آن نزدیکی قرار دارند را به همراه دارد.

شهروندان بر این باورند که عدم توجه افراد باعث گاز گرفتگی می شود.

“مردم بیشتر ذغال را زیر کرسی{صندلی} می گذارند زیاد توجه نمی کنند و اینگونه ذغالی میشوند و حال شان بد میشود، بستگی به ذغال های بی کیفیت هم دارد سعی کنند که موقع خرید بیشتر دقت کنند، اگر چوب هم به شکل تر باشد و هنوز به شکل درست تازه نشده باشد می تواند حال فرد را خراب سازد”.

سردرد مبهم، ضعف عضلانی و سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ، تنگی نفس، گیجی و خواب آلودگی، تاری دید و در موارد شدید، تشنج از علایم بارز گاز گرفتگی است.

با این وصف الهام جامی، داکتر داخله می گوید بهترین راه پیشگیری از گازگرفتگی تهویه متواتر هوای اتاق است.

“کسانی که از منابع گرمایشی ذغال و یا گاز استفاده می کنند چه در جریان روز و یا شب هر یک و نیم ساعت پنجره را باز کنند تا هوای اتاق تبدیل شود و همین که متوجه می شوند شخصی زغالی شده یا دچار گاز گرفتگی شده فورا به محیط دیگر یا حویلی انتقال دهند و برایش میوه هایی چون مالته و نارنج داده شود اما درصورتی که خود فرد گازگرفته و یا اطرافیان آن سهل انگاری کنند گاز کاربن مونو اکساید بجای آکسیجن وارد خون شود و فعالیت قلب را تحت تاثیر قرار می دهد و در نهایت منجر به مرگ فرد می شود”.

در جریان ماه روان، دست کم ۱۲ روز برق وارداتی ایران قطع بود و بخش بزرگی از باشنده گان هرات دست به دامن منابع سوختی دیگر شدند.

گمان می رود قطع ۱۲ روزه این انرژی، سبب افزایش مصرف ذغال و افزایش میزان گازگرفتگی در هرات شده است.

این در حالیست که بر اساس پیش بینی سایت های معتبر هواشناسی، هرات در روزهای آینده شاهد کاهش دمای هوا و بارش باران و برف خواهد بود.

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد