مسئولیت دروازه های ورودی شهر هرات اخیرا از اداره ی شهرداری به اداره گمرک واگذار شده است. مسئولان اداره شهرداری می گویند که قرار است عواید حاصل از این دروازه ها در سال ۹۸ به مرکز کشور فرستاده شود. این موضوع نگرانی هایی چون واریز بودجه به مرکز و تقسیم آن میان سایر ولایت ها […]

مسئولیت دروازه های ورودی شهر هرات اخیرا از اداره ی شهرداری به اداره گمرک واگذار شده است.

مسئولان اداره شهرداری می گویند که قرار است عواید حاصل از این دروازه ها در سال ۹۸ به مرکز کشور فرستاده شود.

این موضوع نگرانی هایی چون واریز بودجه به مرکز و تقسیم آن میان سایر ولایت ها را در پی داشته است.

حامد جازمی، آمر عواید و محاسبه شهرداری هرات می گوید که تاکنون برای شان مبهم است که چرا مسئولیت این دروازه ها به اداره گمرک واگذار شده است.

اما آقای جازمی گفت که این تصمیم از سوی شورای عالی اقتصادی گرفته شده است.

او گفت:” این مصوبه که جدیداً به ما رسیده و ما طبق آن اجراآت کردیم متأسفانه برای ما هم مبهم است و در رابطه به آن معلومات جامع و کامل نداریم و نمی فهمیم که این به نفع اداره شهرداری است و یا به ضرر آن.

اداره شهرداری هرات، در سال مالی ۹۷ بیش از سیصد میلیون افغانی از دروازه های ورودی شهر درآمد داشته است.

آقای جازمی می گوید که در سال  ۱۳۹۴، ۸۶ میلیون افغانی، سال۹۵، ۱۱۱ میلیون، سال ۹۶ – ۱۹۰ میلیون و در سال مالی ۱۳۹۷ – ۱۴۰ میلیون افغانی از دروازه های ورودی شهر عواید جمع آوری کرده اند.

اوگفت:” در سال ۱۳۹۶ – ۱۹۰ میلیون عواید داشتیم که خوشبختانه در سال ۱۳۹۷ یک افزایش قابل ملاحظه ی داشتیم که ۱۴۰ میلیون افغانی افزایش داشتیم که در مجموع به ۳۳۰ میلیون افغانی می رسد که از بنادر جمع آوری شده است.”

با این حال، نمایندگان مجلس نگران فرستادن عواید دروازه های هرات به مرکز و تقسیم آن برای سایر ولایات هستند.

غلام فاروق مجروح، نماینده هرات در پارلمان می گوید که اگر عواید شهرداری کمتر باشد احتمال می رود که پروژه ها نیز کمتر به اجرا گذاشته شود.

او گفت:” عواید که در شهرداری جمع آوری می شود، شهرداری صلاحیت دارد که برای مردم کار کند و عواید را به مصرف برساند، عواید که به گمرک می رود به بودجه دولت واریز می شود و از طریق بودجه دولت به مصرف می رسد که این عواید اگر به شهرداری باشد زود تر میتواند که مثمر ثمر واقع شود.”

با این همه مسئولان محلی هرات می گویند، پول گردآوری شده از دروازه های ورودی شهر، پس از انتقال به مرکز کشور دوباره به این ولایت انتقال می یابد و از سوی شهرداری هرات مصرف خواهد شد.

جیلانی فرهاد، سخنگوی مقام ولایت هرات ایجاد این پروسه را شفاف سازی عواید عنوان میکند.

او گفت:” در مرحله نخست بخاطر تامین شفافیت و مبارزه با فساد و جمع آوری شفاف عواید تلاش میکنیم و در مرحله بعدی تقاضای ما از مقامات مرکزی این بوده با توجه به نیاز که در سطح ولایت هرات است بودجه های کلانی به این ولایت اختصاص بدهند، پروژه های کلانی که در سطح ولایت هرات طرح ریزی و عملی می شود بخشی از عوایدی است که از طریق بودجه ملی به هرات مواصلت میکند و مصرف می شود و شهروندان از آنها بهره میگیرند.

از سویی دیگر شهرداری هرات میگوید که واریز عواید چهار دروازه شهر به مرکز کشور، سبب کسر دستکم سیصد میلیون افغانی از عواید این اداره خواهد شد.

یعقوب مشعوف، آگاه امور اقتصادی نیز بر این باور است که فرستادن این بودجه به مرکز و انتقال دوباره ی آن به هرات، با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

او گفت:” این پول می رود به گمرک و به وزارت مالیه واریز می شود و از آنجا بسیار با مشکلات پول کشیده می شود و این ضربه مستقیم به هرات است که عواید شهردار و شهروندی به بودجه دولت می رود و از بودجه تا پس برگردد خود این یک ضربه بسیار بزرگی است.

هم اکنون شهرداری هرات دست کم ۵۰ چشمه عایداتی دارد.

اما هرات با جمعیتی رو به افزایش بیشتر از پیش به برنامه های انکشافی و بهبود خدمات عامه نیازمند است.

خدماتی مثل آسفالت خیابان ها، بهبود فضای سبز، جلوگیری از آلودگی؛ که نیازمند بودجه ی زیادی است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد