حملات سازماندهی شده ی اخیر طالبان و دیگر گروه های مخالف، سبب شده تا برخی ولسوالی های نسبتا امن هرات شاهد ناامنی های زنجیره ای باشند. غوریان، زنده جان، پشتون زرغون و گذره در یک هفته ی گذشته شاهد چندین حمله از سوی گروه طالبان بوده که در آن تعدادی از نیروهای امنیتی و طالبان […]

حملات سازماندهی شده ی اخیر طالبان و دیگر گروه های مخالف، سبب شده تا برخی ولسوالی های نسبتا امن هرات شاهد ناامنی های زنجیره ای باشند.

غوریان، زنده جان، پشتون زرغون و گذره در یک هفته ی گذشته شاهد چندین حمله از سوی گروه طالبان بوده که در آن تعدادی از نیروهای امنیتی و طالبان کشته و زخمی شدند.

چند شب قبل، غوریان شاهد حمله گروهی طالبان بود که در آن ۸ تن از نیروهای امنیتی کشته و زخمی شدند.

همچنان در حمله ی دیگری در منطقه ی “راه آهن” این ولسوالی، ۶ تن کشته و ۴ تن دیگر زخم برداشتند.

شهروندان هرات بخصوص باشندگان ولسوالی ها از موجودیت این وضع شاکی هستند.

آنان میگویند:” شب هر کس به بالا خانه ها بالا می شود، دزدی هست، آدم کشتن هست، اختطاف چی هست، ما مردم شب از خانه بیرون نمیشیم.

می بینیم به هر طرف انتحاری می شود، جوانان کشته میشود به یک کندک طالب حمله می کنه ۱۰ نفر را می کشد و ۲۰ تای دیگر را با خود می برد، چرا می برد؟ این گپ بسیار مهمی است به جامعه و دولت! کسی نیست از این ها بپرسد، چرا چون ما کسی را نداریم.”

در همین حال اعضای شورای ولایتی با تایید افزایش ناامنی ها در ولسوالی ها می گویند ضعف نهاد های امنیتی سبب شده تا پاسگاه ها در روز هدف حمله طالبان قرار گیرند.

نور احمد حیدری، عضو این شورا می گوید در این اواخر حضور طالبان در اطراف هرات بیشتر شده است.

او می گوید دولت تنها به امنیت چهار دروازه ی شهر اکتفا کرده است.

” وقتی به نیرو های امنیتی مان در داخل کندک ها حمله میشه و ما خبر کشته شدن چندین نیروی امنیتی را از رسانه ها یا مردم محل می شنویم این واقعا ناگوار است و این می طلبد که مسئولان امنیتی و نهاد های حکومتی مان توجه بیشتری به خرج بدهند. متاسفانه نیروهای امنیتی فقط به چهار دروازه شهر اهمیت می دهند در حالی که ما هر روز در ولسوالی ها شاهد نا امنی هستیم.”

پولیس هرات اما می گوید اجرای قانون از جمله وظایف پولیس است نه جنگیدن.

عبدالاحد ولی زاده، سخنگوی پولیس هرات می گوید تلاش دارند تا عملیات هایی را برای مهار این شرایط راه اندازی کنند.

او گفت:” پولیس وظیفه اش جنگ نیست اما امروزه می بینیم پولیس کشته میدهد، زخمی میدهد و بیشترین بار بر سر شانه ی پولیس افتاده اما با آن هم پولیس برای تامین امنیت ولسوالی ها با تشریک مساعی دیگر قوت ها، عملیات هایی را راه اندازی کرده و این عملیات ها ادامه خواهد داشت.”

همزمان با افزایش ناامنی ها در ولسوالی های هرات، داوود عرفان آگاه امور سیاسی میگوید، افزایش ناامنی ها ریشه در چانه زنی ها برای صلح دارد.

او گفت:” شما می دانید که در مذاکرات صلح حضور نظامی و چانه زنی های نظامی است که می تواند در این مذاکرات تاثیر گذار باشد و من به این باور هستم که  با نزدیک شدن به زمان مذاکرات هر دو طرف مخالفان مسلح و دولت سعی می کنند مناطق بیشتری را بدست گیرند، تحرکات بیشتری داشته باشند و تاثیر گذاری بیشتری به این مذاکرات داشته باشند تا شانس بیشتری را برای چانه زنی در مذاکرات صلح بدست بیاورند و برای تامین امنیت دولت سعی کند از نیروهای بومی جدا از نیروهای دولتی کمک بگیرد چون آنها بیشتر با منطقه و نوعیت جنگ آن مناطق آشنا هستند.”

این در حالیست که اختر محمد “ابراهیمی” معین ارشد امور امنیتی وزارت امور داخله در سفری به هرات گفته که وزارت داخله  تلاش دارد تا در آینده‌‎ی نزدیک قطعه خاص و قطعه “۵۵۵” پولیس را در این ولایت فعال سازد.

علاوه بر این، وزارت داخله گفته که در صورت نیاز قطعه “۴۴۴” را نیز برای انجام عملیات‌ها در نقاط آسیب‌پذیر این ولایت موظف خواهد ساخت.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد