دومین نشست راه لاجورد با حضور کارشناسانی از ۵ کشور افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه در هرات برگزار شد. اشتراک کنندگان در این نشست بر تسریع اجرای موافقت نامه راه لاجورد تاکید کردند. راه لاجورد از جمله مسیر های نزدیک ترانزیتی بین کشور های افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه به شمار می رود […]

دومین نشست راه لاجورد با حضور کارشناسانی از ۵ کشور افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه در هرات برگزار شد.

اشتراک کنندگان در این نشست بر تسریع اجرای موافقت نامه راه لاجورد تاکید کردند.

راه لاجورد از جمله مسیر های نزدیک ترانزیتی بین کشور های افغانستان، ترکمنستان، آذربایجان، گرجستان و ترکیه به شمار می رود که با عبور از این کشور ها به اروپا می انجامد.

محمد آصف رحیمی، والی هرات می گوید که گروهی از کارشناسان این ۵ کشور به هدف تسریع اجرای موافقت نامه راه لاجورد، اینجا در هرات گردهم جمع شده اند.

او گفت:” این راه برای هرات مهم است، واضح است که ترانزیت و تجارت ماشین اصلی پیشرفت، اقتصاد و کاریابی برای جوانان است، هرات منحیث یک مرکز بزرگ فرهنگی و اقتصادی و زراعتی افغانستان و در مجموع زون غرب و جنوب شرق، از این طریق به سایر کشورها و شهرها وصل می شود و مواد خام در کشور میتواند ارزان تر به هرات قندهار و سایر نقاط افغانستان برسد. و این امر موضوع اشتغال زایی را نیز در برخواهد داشت”.

دو سال پیش موافقت نامه راه لاجورد در عشق آباد و در حاشیه هفتمین نشست “ریکا” به امضا رسید.

حسن سروش، رئیس همکاری های اقتصادی وزارت خارجه کشور می گوید که تخمین های ابتدایی برای ساخت زیر بنا های راه لاجورد، نشان می دهد که به دست کم ۲ میلیارد دالر هزینه نیاز است.

او گفت:” ما تخمین اولیه که به ارتباط ساخت زیر بناهای لازم پیشبینی کردیم در حدود ۲ میلیارد دالر است، البته  این یک تخمین اولیه است و نیاز به کارشناسی بیشتر دارد”.

بنابر معلومات قرار است تا چند سال آینده راه لاجورد به بهره برداری برسد اما آقای محمد وریماچ، معین وزارت ترانسپورت زمینی می گوید که قرار است در آینده نزدیک یک محموله تجارتی به گونه آزمایشی به منظور بازیافت چالش ها، از این مسیر عبور کند.

او گفت:” قرار به این است که در هفته آینده  یک محموله شامل ۱۰ کانتینر از بندر تورغندی به سیستم T به کشور ترکیه روان بکنیم که این محموله توسط شرکت های ترانسپورتی افغانستان انتقال داده می شود”.

بعد از راه ابریشم این دومین راه ترانزیتی و اقتصادی در ولایت هرات است که از اهمیت و جایگاه خاصی در منطقه برخوردار است.

خلیل احمد یارمند، آمر اتاق تجارت و صنایع هرات می گوید که راه لاجورد میتواند در قسمت توسعه تجارت، تاثیر مثبت بگذارد.

او گفت :” راه لاجورد کوتاه ترین، ارزان ترین و مطمئن ترین راه برای کالا های تجارتی ما در افغانستان می باشد که ما میتوانیم که از دو بندر تورغندی و آقینه محموله های تجارتی خود را به کشور های اروپایی انتقال دهیم”.

اولین نشست راه لاجورد اوایل امسال در عشق آباد پایتخت ترکمنستان و دومین نشست اینجا در هرات برای دو روز ادامه خواهد داشت.

نقطه ورودی و آغاز راه لاجورد، بندر تورغندی ولایت هرات است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد