نشست مشترک دادخواهی بین اعضای کمیته های دادخواهی ولایتی و نمایندگان ادارات ذیربط امروز در هرات برگزار شد. در نشست امروز نمایندگان ولایت های کابل، ننگرهار، تخار، بلخ، دایکندی و هرات حضور داشتند. در این نشست با محور قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل، روی وضعیت معارف، صحت عامه و محافظت زنان گفتگو و تشریک […]

نشست مشترک دادخواهی بین اعضای کمیته های دادخواهی ولایتی و نمایندگان ادارات ذیربط امروز در هرات برگزار شد.

در نشست امروز نمایندگان ولایت های کابل، ننگرهار، تخار، بلخ، دایکندی و هرات حضور داشتند.

در این نشست با محور قطعنامه ۱۳۲۵ شورای امنیت سازمان ملل، روی وضعیت معارف، صحت عامه و محافظت زنان گفتگو و تشریک تجارب شد.

نبود مراکز صحی مناسب در زون غرب، کمبود معلم و صنوف درسی و وجود خشونت‌ها در بخش های مختلف علیه زنان، عمده موارد آجندای این نشست عنوان شد.

سعید دقیق، مسئول کمیته دادخواهی ولایتی هرات می گوید یافته های آنان نشان می دهد که همه ساله از هر ولایت حدود ۲۰ هزار تن از تعلیم باز می مانند که این برآیند نبود تشکیلات کافی در این اداره است.

آقای دقیق می گوید آنان بارها شکایت این موارد را تا سطح حکومتی بیان کرده اند اما رسیدگی چندانی تاکنون صورت نگرفته است.

این در حالیست که صندوق وجهی کودکان سازمان ملل متحد یا یونیسف در گزارشی می گوید که جنگ و درگیری حدود نیمی از کودکان افغان را از رفتن به مکتب محروم ساخته که ۶۰ درصد این کودکان دختر هستند.

مسئول کمیته دادخواهی ولایتی هرات مشکلات موجود در معارف را عمومی عنوان کرده و می گوید که وضعیت معارف غیرقابل بحث است و مرکز محوری دولت دلیل وجود مشکلات تعلیمی در ولایات مختلف است.

با این همه به گفته ی مسئولان در اداره معارف، هم‌اکنون ۴۸ درصد دانش آموزان را دختران تشکیل می دهند.

عزیز الرحمن سروری، معاون تعلیمات عمومی ریاست معارف هرات کمبود امکانات و تشکیلات در سطح معارف را دلیل بر مشکلات موجود در این اداره بیان می کند.

او می گوید سقف پذیرش دانش آموز در معارف هرات ۱۰۰ هزار تن است در حالیکه سالانه ۱۲ هزار دانش آموز جذب می شود.

به گفته ی آقای سروری، مانعی در جهت جریان دروس در مکاتب وجود ندارد.

سروی که در سال جاری در مورد وضعیت زندگی مردم افغانستان صورت گرفته بود، نشان می‌دهد که میزان سواد میان جوانان در ۱۲ سال اخیر افزایش یافته است.

همچنین بر اساس این سروی، میزان سواد میان جوانان که از ۱۵ تا ۲۴ سال سن دارد، در ۲۰۰۵ به ۳۱ درصد می‌رسید؛ اما این میزان در سال ۲۰۱۷ به ۵۴ درصد افزایش یافته است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد