شماری از بازداشت شده گان راهپیمایی دیشب در هرات، پولیس را به نقض قانون متهم می کنند. حدود ۲۰۰ تن از طرفداران فرمانده علی پور شامل دانشجویان، برای رهایی این فرمانده محلی دیشب دست به راهپیمایی زدند که با بازداشت ۱۴ تن شان از سوی پولیس این راهپیمایی پایان یافت. شماری از این افراد که […]

شماری از بازداشت شده گان راهپیمایی دیشب در هرات، پولیس را به نقض قانون متهم می کنند.

حدود ۲۰۰ تن از طرفداران فرمانده علی پور شامل دانشجویان، برای رهایی این فرمانده محلی دیشب دست به راهپیمایی زدند که با بازداشت ۱۴ تن شان از سوی پولیس این راهپیمایی پایان یافت.

شماری از این افراد که از نزد پلیس رها شده اند می گویند، بازداشت آنان پس از راهپیمایی صورت گرفته است.

” تظاهرات تمام شده بود و ما را از  داخل کوچه گرفتند.، ما را با قنداق تفنگ و هر چه داشتند می زدند حالی یکی از دوستانم در زندان است آنقدر او را زده است که تکان خورده نمی تواند، به دین ما، مذهب ما و ملیت ما توهین کردند، من خودم شاهدم که حتی یک از تظاهر کننده گان را شش نفر پولیس بالای سرش بود و او را می زدند و این خلاف قانون اساسی افغانستان است.”

پولیس هرات اما راهپیمایی این افراد را غیر قانونی می خواند و می گوید آنها بدون هماهنگی نهاد های امنیتی، حرکت خودسرانه ای را راه اندازی کردند.

عبدالاحد ولی زاده، سخنگوی پولیس هرات می گوید پولیس با بازداشت آنان از وقوع اغتشاشات احتمالی جلوگیری کرده است.

” تجمع این افراد غیر قانونی بود آنها بدون این که به پولیس خبر بدهند و یا قانون و مقررات را رعایت کنند تظاهرات را راه اندازی کردند، می خواستند شاهراه هرات- اسلام قلعه را مسدود کنند و به مردم آسیب بزنند و پولیس وارد عمل شد و از آن جلوگیری کرد.”

گفتنیست سه تن از افرادی که در راهپیمایی دیشب اشتراک داشتند تاکنون تحت نظارت پلیس قرار دارند.

فعالان مدنی در هرات می گویند در زمان راهپیمایی پولیس و معترضان هر دو احساسی برخورد می کنند.

سید اشرف سادات، فعال مدنی می گوید اگر حرکت های مدنی این گونه دوام یابد هیچ نتیجه ی ملموسی به همراه نخواهد داشت.

” متاسفانه اعتراضات از دیشب به خشونت کشیده شده هم در شبکه های اجتماعی و هم در خیابان ها در این میان ما شاهد ده ها تخطی هم از سوی نیروهای پولیس بودیم و هم معترضان، متاسفانه ما گاهی تحت احساسات قرار می گیریم و نمی دانیم که چگونه عمل کنیم، جای تاسف هست که هنوز راه درستی برای اعاده حقوق شهروندی خود نیافته ایم. در این میان پولیس هم دست به دستگیری های عجیب و غریبی می زند و اصلا مشخص نیست ما به کجا روانیم.”

این در حالیست که همزمان، اعتراض های مدنی برای رهایی فرمانده علی پور در شبکه های اجتماعی نیز ادامه دارد.

سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری معترضان را به آرامش دعوت کرده و گفته که  با جمعی از بزرگان و نمایندگان مردم  با مسئولان مربوطه درباره قضیه “فرمانده علی پور” در حال مذاکره و گفت‌وگو هستند و تلاش دارند تا هرچه زودتر این گفتگوها به نتیجه مطلوبی برسد.

عبدالغنی علی پور، دیروز از سوی نیروهای امنیت ملی در کابل، به اتهام آنچه داشتن افراد مسلح غیر مسئول و اخاذی خوانده شده است؛ بازداشت شده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد