کاهش قیمت زعفران در هرات نگرانی جدی زعفران ‌کاران را به دنبال داشته است. مسئولان اتحادیه زعفران کاران می گویند که طی هفته های اخیر یک کیلو زعفران از ۶۵ هزار افغانی به ۳۹ هزار افغانی کاهش قیمت داشته است. زعفران کاران با ابراز نگرانی می‌ گویند که این کاهش قیمت، سبب زیان مالی شده […]

کاهش قیمت زعفران در هرات نگرانی جدی زعفران ‌کاران را به دنبال داشته است.

مسئولان اتحادیه زعفران کاران می گویند که طی هفته های اخیر یک کیلو زعفران از ۶۵ هزار افغانی به ۳۹ هزار افغانی کاهش قیمت داشته است.

زعفران کاران با ابراز نگرانی می‌ گویند که این کاهش قیمت، سبب زیان مالی شده و آنان را از ادامه ی کشت زعفران دلسرد ساخته است.

دهقانان میگویند:” ما از این شرکت به شرکت دیگری سر گردان هستیم تا اینکه کسی زعفران ما را خریداری کند اما بیشتر از ۳۰ تا ۳۵ هزار افغانی خریدار نیستند و این موضوع ما را متضرر ساخته است”.

در سالهای اخیر، زعفران تولیدی هرات به عنوان بهترین زعفران دنیا شناخته شده است.

هرات ۹۰ درصد زعفران افغانستان را تولید میکند.

با این حال بشیر احمد رشیدی، رئیس اتحادیه ملی زعفران کاران افغانستان، میگوید احتمال اینکه قیمت زعفران از این هم کمتر شود وجود دارد.

او گفت:” ما طی سالهای گذشته شاهد قیمت هر کیلو زعفران از یک صد هزار تا ۱۵۰ هزار افغانی بودیم اما حال متأسفانه به ۳۹ هزار رسیده اما احتمال می رود که بیشتر از اینها کاهش یابد”.

آقای رشیدی گفت:” ضعف در مدیریت بازار، بنادر و صادرات باعث کاهش قیمت زعفران شده و باید که یک کمیته و یا یک سیستم ایجاد شود تا بتوانیم از وضعیت جلوگیری کنیم که در آینده دوباره قیمت ها افزایش پیداکند”.

با این حال مسئولان محلی هرات از رفع مشکلات سد راه زعفران کاران خبر می دهند.

محمد آصف رحیمی، والی هرات می گوید با زعفران کاران هرات در حد صلاحیت خود همکاری خواهد کرد.

او گفت:” تا جائیکه من اطلاع دارم صادرات زعفران به کشور های اروپایی و عربی، هندوستان و چین قبلا قرار داد های صورت گرفته و این کشور ها همه آمده بودند تا زعفران افغانستان را به قیمت مناسبی خریداری کنند، با این حال ما تا حد توان خود با زعفران کاران همکار خواهیم بود”.

در حال حاضر زعفران هرات به کشور های آمریکا، آلمان، هلند، هند، سنگاپور و دبی” صادر می شود.

از سوی هم  خلیل احمد یارمند، آمر اتاق تجارت و صنایع هرات میگوید بزودی قرارداد صادرات زعفران هرات به کشور ترکیه نیز به امضا خواهد رسید.

او گفت:” من یک نوید جدید به زعفران کاران و بخصوص شرکت های که صادرات زعفران دارند می دهم که ما به زودی یک قرار داد بسیار بزرگی با کشور ترکیه خواهیم بست که انشاالله اگر ما موفق شویم، من به یقین گفته می توانم که بر علاوه اینکه صادرات ما افزایش می یابد، برای کشت و تولید زعفران هم علاقمندی زیادی صورت میگیرد”.

بر اساس معلومات اتحادیه زعفران کاران، در سال گذشته دست کم ۱۲ تن زعفران به خارج از کشور صادر شده است.

زمین های که امسال زیر کشت زعفران قرار گرفته دست کم به ۶ هزار هکتار می رسد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد