امروز اولین گفتمان “امانت داری” به منظور پاسخ به سوالات فعالین مدنی و مردم در هرات برگزار شد. در این گفتمان، شهردار هرات، اعضای شورای ولایتی، فعالین مدنی، خبرنگاران و مردم حضور داشتند. هدف از برگزاری این نشست، ارائه ی پاسخ به سوالات مردم از سوی شهردار هرات بود. این گفتمان در حالی برگزار می […]

امروز اولین گفتمان “امانت داری” به منظور پاسخ به سوالات فعالین مدنی و مردم در هرات برگزار شد.

در این گفتمان، شهردار هرات، اعضای شورای ولایتی، فعالین مدنی، خبرنگاران و مردم حضور داشتند.

هدف از برگزاری این نشست، ارائه ی پاسخ به سوالات مردم از سوی شهردار هرات بود.

این گفتمان در حالی برگزار می شود که در این اواخر، شهردار هرات از سوی شورای ولایتی، شورای شهر و وکلای گذر به ضعف مدیریت، کم کاری، سهل انگاری و استخدام اقارب در شهرداری متهم شده است.

محمد داود انوری، شهردار هرات در این نشست به این اتهامات پاسخ داد و گفت:” من باکسی مشکلی ندارم و این تریبون را به عنوان یک فرصت نمی شمارم … من از کسی عذر خواهی و خواهش نمیکنم که از خواسته های خود عقب بنشیند، هر آنچه داد و فریاد های که دارند تا جائیکه جا دارد بلند ببرند، او را بلند بکشند و پیش ببرند؛ هیچ حرفی هم ندارم و در قسمت پرسونل، اگر در تمام شاروالی یک نفر را من استخدام کرده بودم، برای او و برای تمام ملت افغانستان پاسخگو هستم”.

از دید آگاهان، موجودیت تنش های کنونی، سبب شده تا کار برخی از پروژه ها در این ولایت یا آغاز نشود و یا نیمه تمام باقی بماند.

عبدالقادر کامل، آگاه امور می گوید که شهردار هرات باید مسئولیت پذیری خود را در برابر حساب دهی، پاسخ گویی و امانت داری به صورت درست انجام دهد.

او گفت:” تا هنوز هم یک تعداد لانه های عنکبوتی و مرغ های دانه درشت فساد در شهرداری هرات وجود دارند که اینها به فکر غارت و چپاول بودجه شاروالی  هستند و باید که شاروال هرات با یک روحیه مسئولیت پذیری با اینها برخورد کند و کارخانگی خود را به درستی انجام دهد”.

با این حال از دید سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات، بزرگترین متضرر ادامه ی این تنش ها مردم هستند.

او میگوید ادامه ی این روند سبب می شود تا نیازمندی های مردم در زمان مشخص حل نشود.

خانم حسینی گفت:” در مجموع پاسخگو نبودن مسئولین دولتی به یک دیگر، یکی از چالش های موجود است که با ایجاد یک خلا، مردم را آسیب پذیر کرده، مردم وقتی میایند صفایی می دهند، شاروال پاسخگو نیست و شورای شهر می گوید که باید شاروال کار اجرایی کند؛ ما به عنوان مشوره دهنده ناظر هستیم و این باعث می شود که به این میان تنش ها ایجاد شود، وقت ها سپری شود و یا هم پول برگشت شود و به موقع نیازمندی های مردم بر طرف نشود”.

گفتمان امانت داری به منظور پاسخ به سوالات فعالین مدنی و مردم از سوی دیدبان شفافیت در این ولایت برگزار شد.

جواد عمید، فعال مدنی میگوید مشکلات این چنینی، همواره در شهرداری هرات وجود داشته و فرد شهردار به تنهایی قادر به حل آن نیست.

او گفت:” مشکلات شهرداری مشکلاتی است ۱۰ ساله و ۱۵ ساله، ببینید شهردارهای گذشته به جز آقای قتالی همانطوری که شهردار هرات گفت با دوسیه فساد بیرون شدند و تعداد زیادی از مامورین و منسوبین شهرداری دستگیر شدند و متأسفانه اداره شهرداری از درون متلاشی است و یک نفر به تنهایی نمی تواند که این همه مشکلات را یک شبه حل کند”.

در این گفتمان همچنان از شهردار هرات از اجرا پروژه ها و استفاده نشدن کل بودجه شهرداری سوالاتی شد.

با این حال محمد داود انوری، شهردار هرات می گوید که بودجه این اداره در ماه پنجم سال مالی ۹۷ رسیده و تا کنون ۳۳ پروژه را به ارزش ۲۸۰ میلیون افغانی به قرار داد سپرده شده است.

او گفت:” سه ماه می شود که ما بودجه داریم و از این ۵۰ درصد تقریبا شروع کردیم به مصرف و شاروالی چون یک موسسه تصدی است و هر پولی هم که از بودجه انکشافی ما می ماند به سر جمع بودجه دولت حواله نمی شود، پس به بودجه سال آینده ما تعدیل می شود که انشاالله سال ِآینده فرصت بسیار مساعدی وجود دارد که بتوانیم از بودجه خود هم بیشتر مصرف کنیم”.

هرات در چند سال اخیر شاهد آمدن و رفتن چندین شهردار بود.

محمد داوود انوری، از چهار ماه به این سو پس از سید وحید قتالی به عنوان شهردار هرات معرفی شد.

هم اکنون شهرداری هرات دست کم ۵۰ چشمه عایداتی را در اختیار دارد که در یک ماه گذشته توانسته ۳۲ میلیون افغانی عواید بدست آورد.

شهرداری هرات از جمله شهرداری های پر درآمد در سطح کشور به شمار می رود.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد