از ۲۵ نوامبر، “روز جهانی محو خشونت علیه زنان” امروز در مراسمی که به رهبری ریاست امور زنان و دادستانی ولایت هرات تدوین شده بود، تجلیل شد. آمار توحید یافته ریاست امور زنان نشان می دهد که کمیت میزان خشونت علیه زنان در سال جاری نظر به زمان مشابه تفاوتی نداشته است اما در نوعیت […]

از ۲۵ نوامبر، “روز جهانی محو خشونت علیه زنان” امروز در مراسمی که به رهبری ریاست امور زنان و دادستانی ولایت هرات تدوین شده بود، تجلیل شد.

آمار توحید یافته ریاست امور زنان نشان می دهد که کمیت میزان خشونت علیه زنان در سال جاری نظر به زمان مشابه تفاوتی نداشته است اما در نوعیت خشونت ها تغییراتی روی داده است.

هر چند طی سال های اخیر با وجود پیشرفتهای فرهنگی و فکری و با نافذ ساختن قوانین مختلف، افراد زیادی به جرم خشونت علیه زنان روانه زندان شده اند اما با این وجود گراف جرایم خشونت علیه زنان نزول نکرده است.

در سال جاری ۶۴۰ مورد خشونت علیه زنان در شهر هرات به ثبت رسیده که این آمار به کاهش ۶ مورد نظر به سال گذشته متفاوت است.

کبرا آریا، سرپرست ریاست امور زنان می گوید که هرچند کمیت میزان خشونت ها علیه زنان در سال جاری نظر به زمان مشابه تفاوتی نکرده اما نوعیت خشونت ها نسبت به سال پار متفاوت است.

او می گوید در سال گذشته آمار اجبار به خودکشی زنان یک مورد بوده اما در سال روان به ۳۹ مورد افزایش یافته است.

هنجارهای سنتی نقش جنسی، در جوامعی مثل افغانستان بیشتر بر «تولد و پرورش کودک» به‌عنوان مهم‌ترین کارکرد هر زن در زندگی‌اش تاکید می‌شود.

عطیه الهی، مسئول بخش حمایت از حقوق زنان در کمیسیون حقوق بشر می گوید رسم و رواج های ناپسند، باور های غلط در مورد توانایی های زنان و نبود قانون مندی در جامعه، از بزرگترین عوامل افزایش خشونت ها علیه زنان است.

در همین حال محمد الف عرفانی، رییس محکمه استیناف هرات به این باور است که نبود تغییر در آمار خشونت علیه زنان به معنای فزونی خشونت ها نه بلکه به معنای آگاهی بیشتر زنان از حقوق شان است.

او می گوید آگاهی زنان از حقوق شان باعث شده تا آنان از آنچه خشونت علیه خود می پندارند در ارگان های مربوط شکایت شان را ثبت کنند.

آقای عرفانی می گوید در سال جاری به ۱۴۷ قضیه خشونت علیه زنان رسیده گی شده است.

به باور اغلب، زنان ولایات درجه یک به دلیل تحت حمایت بودن قانون نظر به سایر ولایت‌ها کمتر در معرض خشونت قرار می گیرند اما آمارها نشان می دهد که اینطور نیست بلکه آمار خشونت‌های خانواده گی و آزار و اذیت های جنسی و خیابانی در ولایت‌های چون هرات نیز تکان دهنده است.

دسته بندی: فرهنگی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد