قرار است به مساحتی بالغ بر ۳۰ هزار هکتار زمین در ولسوالی انجیل هرات، باغ های پسته احداث شود. عبدالصبور رحمانی، رئیس اداره زراعت هرات میگوید این طرح به شورای عالی اقتصادی کشور پیشنهاد شده و از سوی این شورا مورد تائید قرار گرفته است. هزینه ی احداث این باغ ها، ۱۶۰ میلیون دالر عنوان […]

قرار است به مساحتی بالغ بر ۳۰ هزار هکتار زمین در ولسوالی انجیل هرات، باغ های پسته احداث شود.

عبدالصبور رحمانی، رئیس اداره زراعت هرات میگوید این طرح به شورای عالی اقتصادی کشور پیشنهاد شده و از سوی این شورا مورد تائید قرار گرفته است.

هزینه ی احداث این باغ ها، ۱۶۰ میلیون دالر عنوان شده است.

آقای رحمانی میگوید در صورت احداث این باغ ها برای بیش از ۳۰ هزار باشنده ی این ولایت زمینه ی کار مساعد خواهد شد.

او گفت:” قرار است در قسمت شمال شرق شهر و در منطقه دشت حوض ولسوالی انجیل هرات، این طرح تطبیق شود که بر علاوه تاسیس باغ های تجارتی پسته و زیره سیاه نیز در این مناطق کشت خواهد شد که این امر از فرار آب ها جلو گیری میکند و از لحاظ محیط زیستی هم اهمیت دارد و برای ۳۰۳۰۰ تن زمینه کار دایمی فراهم میکند”.

این طرح اداره ی زراعت، با استقبال مسئولان محلی و باشندگان هرات نیز روبرو شده و آنان خواهان عملی شدن آن هستند.

مسئولان اداره محلی هرات می گویند که با بهره برداری از این طرح، سالانه دست کم یک میلیارد دالر به درآمد دولت افزوده خواهد شد.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید که با ایجاد باغ‌ های پسته و کشت زیره سیاه در این منطقه‌، از غصب زمین‌ های دولتی نیز جلوگیری می شود.

او گفت:” به مساحت ۳۰ هزار هکتار زمین باغ های پسته و زیره سیاه کشت می شود که از همین ناحیه سالانه یک میلیارد دالر عاید بدست میاید و همچنان زمینه کار یابی برای باشندگان هرات فراهم میکند و از هدر رفتن ۷۵ میلیون متر مکعب آب باران نیز جلوگیری می شود”.

جنگلات پسته افغانستان عمدتا در ولایات بادغیس، هرات، فاریاب، جوزجان، بلخ، سمنگان، بغلان، کندز و تخار موقعیت دارد اما دولت به طور کامل بر این جنگلات تسلط ندارد.

بیشتر باغ های پسته هرات نیز در ولسوالی‌ های کشک کهنه، گلران، رباط سنگی و کرخ موقعیت دارند.

هم اکنون یک کیلو پسته درجه یک در بازارهای افغانستان به ۸۰۰ افغانی به فروش می رسد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد