از روز جهانی “پایان دادن به مصونیت عاملان جرایم علیه خبرنگاران” امروز از سوی کمیته مصونیت خبرنگاران در هرات تجلیل شد. مسئولان کمیته مصونیت میگویند که از ابتدای سال جاری تا کنون، ۲۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران در هرات به ثبت رسیده اما دولت تمایلی به پیگیری قضایای مربوط به خشونت علیه خبرنگاران ندارد. همایون […]

از روز جهانی “پایان دادن به مصونیت عاملان جرایم علیه خبرنگاران” امروز از سوی کمیته مصونیت خبرنگاران در هرات تجلیل شد.

مسئولان کمیته مصونیت میگویند که از ابتدای سال جاری تا کنون، ۲۰ مورد خشونت علیه خبرنگاران در هرات به ثبت رسیده اما دولت تمایلی به پیگیری قضایای مربوط به خشونت علیه خبرنگاران ندارد.

همایون نظری، مسئول کمیته مصونیت خبرنگاران در هرات می گوید که طی چند سال گذشته، بیش از ۱۰۰۰ قضیه خشونت علیه خبرنگاران به ثبت رسیده اما رسیدگی به این شکایات از سوی حکومت، انگشت شمار و از ۷-۸ قضیه تجاوز نمی کند.

او می گوید که محاکم کشور اعتقادی به پیگیری و مجازات عاملان خشونت علیه خبرنگاران ندارند.

به باور آقای نظری به دلیل اینکه رسانه ها برملا کننده فساد موجود در دستگاه حکومت و برخی از حلقات دخیل در سرنوشت این کشور هستند؛ تمایلی به حمایت از آنها وجود ندارد و ارگانهای عدلی و قضایی موضوعات را بعد از کاغذ پراکنی های فراوان به فراموشی میسپارند.

با این حال خلیل احمد قاری زاده، دادستان رسیدگی به تحقیق امنیت عامه می گوید که تا کنون قضیه‌ای در رابطه به خشونت علیه خبرنگاران از هیچ مرجعی به دادستانی استیناف هرات مواصلت نکرده است.

مونسه حسن‌زاده، معاون والی هرات و مسئول بخش کمیته مصونیت خبرنگاران در اداره محلی، میگوید که چالش‌های برخواسته از سوی مسئولان در مرکز، فعالیت این کمیته را محدود ساخته است.

او گفت تلاش برای رفع این مشکلات جریان دارد اما او به چیستی مشکلات اشاره‌ای نکرد.

ده ها تن ازخبرنگاران افغان و خارجی طی چند سال گذشته در راه فعالیت های خبرنگاری جان شان را از دست داده و صدها تن دیگر زخمی و  یا تهدید شده اند.

وجود معافیت جزایی بر عاملان خشونت علیه خبرنگاران باعث شده تا همواره گراف خشونت‌ها علیه خبرنگاران سیر صعودی داشته باشد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد