قرار است در “۲۸ میزان ماه جاری” انتخابات پارلمانی کشور برگزار شود؛ نامزدان از ۶ روز به این سو وارد کارزار های انتخاباتی شدند. اما از این میان شماری از کاندیدای زن در هرات می گویند که به دلیل مشکلات مالی و امنیتی نمیتوانند پا به پای نامزدان مرد رقابت کنند. “ما خانم های نامزد […]

قرار است در “۲۸ میزان ماه جاری” انتخابات پارلمانی کشور برگزار شود؛ نامزدان از ۶ روز به این سو وارد کارزار های انتخاباتی شدند.

اما از این میان شماری از کاندیدای زن در هرات می گویند که به دلیل مشکلات مالی و امنیتی نمیتوانند پا به پای نامزدان مرد رقابت کنند.

“ما خانم های نامزد در انتخابات به علت تهدیدات امنیتی نمیتوانیم که برنامه های انتخاباتی خود را به ولسوالی انجام بدیم، در کنار این، مشکلات مالی دامنگیر ما است و باید در این قسمت دولت نسبت به خانم ها یک توجه ویژه ای داشته باشد.”

در انتخابات پیش رو، علاوه بر نمایندگان قبلی، شمار زیادی از افراد خود را کاندید کرده اند که در این میان، حضور زنان چشم گیر است.

اما نبیله مصلح، معین مالی و اداری وزارت زنان در سفرش به هرات می گوید که اکثریت زنان نامزد در انتخابات با مشکلات مالی و امنیتی روبرو هستند که این امر توجه جدی حکومت را می طلبد.

“نگرانی که نزد خانم های نامزد در پارلمان آینده است، رقابت با افراد بانفوذ، نماینده های بر حال و مشکل مالی و امنیتی است.”

۱۶۱ تن از هرات برای راه یافتن به پارلمان در انتخابات پیش رو خود را نامزد کرده اند.

از این میان ۲۸ تن شان زنان هستند، زنانی که شماری از آنها تاکنون تجربه کافی در این عرصه را ندارند.

با این حال خانم مصلح می گوید که به همین منظور، برنامه ی  یک روزه ی آگاهی دهی را برای  زنان نامزد در پارلمان، در هرات راه اندازی کرده اند تا مشکلات این بانوان رفع شود.

“برنامه ی آگاهی دهی خانم های نامزد در پارلمان یک برنامه ی آموزشی است که بیشتر نامزد های خانم را رهنمایی میکند که چطور با رسانه ها در ارتباط شوند و همچنان با مردم ملاقات کنند و کمپاین داشته باشند، این برنامه برای خانم های حوزه غرب است که اینجا در هرات راه اندازی شده است.”

با این حال مقام های محلی و امنیتی هرات تنها در بخش تامین امنیت سخن می زنند و می گویند نمایندگانی که جهت تبلیغات قصد سفر به ولسوالی ها را دارند باید برای تامین امنیت با نیروهای امنیتی هماهنگی داشته باشند.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات میگوید نیروهای امنیتی در ولسوالی ها برای تامین امنیت نامزدان انتخابات آمادگی دارند.

قرار است حدود ۱۶ روز بعد ( ۲۸ ماه میزان) انتخابات پارلمانی کشور برگزار شود.

اما با توجه به فرصت باقی مانده، به نظر نمیرسد دولت برای تغییر شرایط رقابت بین نامزدان مرد و زن، بتواند کار خاصی انجام دهد.

گزارشگر: قدرت الله حمیدی

ادیت: محمد احمدی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد