فاز پنجم پروسه خشت فرش و ترمیم یکی از محراب های کهن مسجد جامع بزرگ هرات امروز آغاز شد. اداره اطلاعات و فرهنگ این ولایت می گوید که این پروسه دست کم ۵ میلیون افغانی هزینه دارد که از سوی انجمن خدمت گزاران مسجد جامع هرات پرداخته شده است. از سوی هم مسئولان اداره شهر […]

فاز پنجم پروسه خشت فرش و ترمیم یکی از محراب های کهن مسجد جامع بزرگ هرات امروز آغاز شد.

اداره اطلاعات و فرهنگ این ولایت می گوید که این پروسه دست کم ۵ میلیون افغانی هزینه دارد که از سوی انجمن خدمت گزاران مسجد جامع هرات پرداخته شده است.

از سوی هم مسئولان اداره شهر سازی از آغاز پروسه ترمیم اساسی این معبد در یک برنامه ۵ ساله خبری دهند.

مسجد جامع بزرگ هرات یکی از آبده های تاریخی است که  نه تنها نام و شهرتش در کشور زبان زد است بلکه در جهان از نام و جایگاه خوبی بر خور دار بوده و به نام مسجد آبی مشهور است.

اما از چند سال به این طرف این معبد بزرگ مسلمانان، قسمت های زیاد آن بر اثر کم توجهی تخریب و همچنان در معرض خطر قرار گرفته است.

حال سعد خطیبی رئیس انجمن خدمت گزاران مسجد جامع این ولایت می گوید که فاز پنجم پروسه خشت فرش و ترمیم یکی از محراب های کهن این مسجد با هزینه ۵ میلیون افغانی آغاز شد.

انجمن خدمت گزاران مسجد جامع هرات را که تاجران تشکیل می دهند ۷ سال پیش به منظور باز سازی قسمت های آسیب پذیر این معبد به فعالیت آغاز کرد.

با این حال ولی شاه بهره معاون این انجمن و تاریخ شناس هرات می گوید که حکومت تا کنون توجه آنچنانی در قسمت حفظ و ترمیم آبدات تاریخی نکرده و بیشترین قسمت های باز سازی شده مسجد جامع با جمع آوری پول توسط اعضای این انجمن صورت گرفته است.

قسمت های آسیب پذیر مسجد جامع هرات، بام ها و کاشی ها است که بر اثر بی توجهی، قسمت های از آنها فروریخته و شماری هم در معرض فروپاشی قرار دارد.

آریا رئوفیان رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید که هم اکنون بیشتر از ۵۰ درصد از کاشی ها در معرض خطر قرار دارد و بارها به وزارت اطلاعات و فرهنگ مکتوب فرستاده شده اما تا کنون جواب قناعت بخشی را دریافت نکرده اند.

در همین حال مسئولان محلی هرات می گویند که رئیس جمهور در سفرهای اخیر خود به این ولایت، وعده داده که برنامه های اساسی را در قسمت باز سازی مسجد جامع انجام خواهد داد.

محمد آصف رحیمی والی هرات می گوید که حال حکومت مرکزی یک میلیون دالر را برای بازسازی بخش های آسیب پذیر مسجد جامع بزرگ هرات اختصاص داده است.

از سوی هم فریدون سروری رئیس اداره شهر سازی هرات می گوید که کار تدارکاتی برنامه ابتدایی بازسازی مسجد جامع هرات که شامل ترمیم کاشی های در معرض خطر، خشت فرش بام های شرقی، ترمیم وضو خانه ها و ترمیم شماری از بام ها می شود تکمیل و قرار است تا یک ماه آینده کار آنها آغاز شود.

از دیر باز، هرات از جمله ولایات تاریخی در کشور به شمار می رد که بر اساس آمار های ارایه شده هم اکنون بیش از ۸۰۰ آبده تاریخی در این ولایت وجود دارد.

از مقبره گوهرشاد بیگم گرفته تا مصلای هرات، مسجد جامع، زیارت خواجه عبدالله انصاری، قلعه اختیارالدین و حوض ها از بخش های تاریخی هرات ‌اند که همه ساله میزبان شمار زیادی از گردشگران داخلی و خارجی است.

گزارشگر: قدرت الله حمیدی

ادیت: محمد احمدی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد