۶ کانال آبیاری در ولسوالی انجیل هرات به ارزش ۵۰ میلیون افغانی به بهره برداری رسید. مجموع طول این کانال ها ۲۵ کیلومتر است که ظرفیت آبیاری بیش از ۱۰ هزار و پنجصد جریب زمین را دارا است. این کانال ها در قریه های (سرای نو، رزشک هزارگی، رزشک آسیاب، بازرگان، ده ازبک و  فولاد […]

۶ کانال آبیاری در ولسوالی انجیل هرات به ارزش ۵۰ میلیون افغانی به بهره برداری رسید.

مجموع طول این کانال ها ۲۵ کیلومتر است که ظرفیت آبیاری بیش از ۱۰ هزار و پنجصد جریب زمین را دارا است.

این کانال ها در قریه های (سرای نو، رزشک هزارگی، رزشک آسیاب، بازرگان، ده ازبک و  فولاد آباد) ولسوالی انجیل به بهره برداری رسید.

عبدالصبور رحمانی، رئیس اداره ی زراعت هرات میگوید بطور کل، ۴۴ پروژه ی آبیاری در ولسوالی انجیل تحت کار هستند که تاکنون ۲۴ پروژه ی آن تکمیل شده است.

آقای رحمانی گفت: “پروژه های آبیاری که از طریق وزارت زراعت در ولایت هرات بخصوص در سطح ولسوالی انجیل را اگر مثال بدهیم ۴۴ پروژه در سال مالی ۹۶ و ۹۷ تحت پلان بوده و از این تعداد حدود ۲۴ کانال آب به بهره برداری سپره شده است و دیگر کانالها تحت کار یا تدارکات سروی یا در حالت تطبیق است.”

عدم مدیریت آبها و نبود کانال های معیاری برای آبیاری زمین های زراعتی، از مواردی اند که منجر به هدر رفتن آب و مهاجرت های داخلی میشود.

با این حال آقا محمد صدیقی، رئیس اداره ی احیا و انکشاف دهات میگوید که ساخت کانال های آبیاری منجر به پیشرفت قریه ها می شود و می تواند ۸۰ الی ۹۰ درصد مشکلات مردم را حل کند.

همه ساله در فصل بهار، و با شروع بارندگی های موسمی، وقوع سیلاب ها منجر به تخریب زمین های کشاورزی میشود.

همزمان با بهره برداری از این کانال ها، محمد آصف رحیمی، والی هرات میگوید که ایجاد کانال ها میتواند این مشکل را حل کند.

علاوه بر این او افزود که احیای کانال های آبیاری منجر به جلوگیری از هدر رفتن آب می شود و میتوان زمین های بیشتری را آبیاری کرد.

آقای رحیمی گفت: “با تنظیم این کانالها یک هزار جریب زمین بایر قبلی راهم میتوان آبیاری کرد. با همین آب موجود و دیگر اینکه در زمان آب خیزی ها زمین های زیاد زیر آب میشود و حالا با تنظیم این کانالها دیگر آب خیزی صورت نمیگیرد. یعنی همزمان ما از تخریب زمینها جلوگیری کردیم، زمینهای بیشتری را تحت پوشش آب آوردیم، از ضایعات آب جلوگیری کردیم، سرعت آب را بیشتر کردیم که تا به زمان معین به مزرعه برسد”.

ولسوالی انجیل یکی از مناطق مهم هرات در عرصه ی کشاورزی است.

با این حال مردم این ولسوالی از ایجاد این کانال ها خرسند هستند.

در شرایطی که بیشتر ولایت های حوزه ی غرب با خشکسالی دست و پنجه نرم میکنند اما هرات در وضعیت بهتری به سر میبرد؛ اما این به آن معنا نیست که هرات از خشکسالی در امان است.

استفاده از روش های نوین کشاورزی میتواند در صرفه جویی از آب های روان موثر واقع شود و باید در کنار ایجاد کانال ها، روش های نوین آبیاری در کشاورزی را نیز به دهقانان آموخت.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد