۴۱ تن در هرات به بیماری تب خون دهنده (تب کریمه-کنگو) مبتلا شده اند که از این میان ۵ تن شان جان باخته اند. این افراد ظرف سه ماه گذشته به این بیماری مبتلا شده اند. تب خون دهنده، یک بیماری مشترک میان حیوان و انسان است که از گزیدگی نوعی کنه ایجاد می شود. […]

۴۱ تن در هرات به بیماری تب خون دهنده (تب کریمه-کنگو) مبتلا شده اند که از این میان ۵ تن شان جان باخته اند.

این افراد ظرف سه ماه گذشته به این بیماری مبتلا شده اند.

تب خون دهنده، یک بیماری مشترک میان حیوان و انسان است که از گزیدگی نوعی کنه ایجاد می شود.

افزایش آمار مبتلایان به این بیماری برای مسئولان صحی در هرات نگران کننده است.

سال گذشته ۸۰ تن در هرات به این بیماری مبتلا شدند که منجر به مرگ ۱۷ تن شان شد.

دکتر احمد امیر نژاد، مسئول سر ویلانس یا نظارت در صحت عامه ی هرات گفت:” امسال تا حالا ۴۱ واقعه را بستر کردیم و ۵ واقعه فوتی داریم و همین اکنون هم ۵ مریض به شفاخانه بستر می باشد، تماس با حیوانات بیشتر شده، هوا هم گرم است و مردم با حیوانات زندگی می کنند و مورد گزش کنه قرار می گیرند و به این بیمار مبتلا می شوند.”

بیشتر واقعات مثبت بیماری تب خون دهنده در ولسوالی های انجیل، گذره، پشتون زرغون و نقاطی از سطح شهر به ثبت رسیده است.

آقای امیر نژاد می گوید کم کاری برخی ادارات به ویژه اداره ی زراعت برای سم پاشی و از بین بردن کنه ها، سبب شیوع این بیماری شده است.

او گفت:” کمیته ی هالند است که در راستای ازبین بردن کنه و پاک کاری طویله خانه ها فعالیت می کند اما متاسفانه این کمیته سال قبل بودجه نداشت و در کنار این، از بین بردن کنه ها وظیفه ی اصلی ریاست زراعت است اما این اداره با وجود یک لک افغانی، اما فعالیت خاصی در ساحه انجام ندادند.”

در همین حال مسئولان اداره زراعت می گویند از بین بردن کنه آن هم با شرایطی که طویله خانه ها و نگهداری حیوانات به شکل سنتی انجام می شود، خارج از توان یک اداره است.

با این حال این اداره سال گذشته ۱۴ قریه را سم پاشی کرده است و قرار است امسال ۴۰ قریه دیگر را نیز سم پاشی کند.

عبد الصبور رحمانی رییس اداره ی زراعت در این باره گفت:” محل بود و باش حیوانات کاهگلی و خاکی می باشد؛ خود کنه ها به درز دیوار ها و زیر کاهگل ها جا میگیرند که دوا پاشی هم نمی تواند به گونه شاید آن موثر باشد و روی هم رفته از آدرس اداره زراعت و پروژه های همکار کمیته ی هالند تا به حال ۵ قریه دوا پاشی شده و قرار است ۴۰ قریه دیگر نیز دوا پاشی شود.”

اولین واقعه از بیماری تب خون دهنده در سال ۲۰۰۰ در ولسوالی گلران هرات به ثبت رسید، گرچه در سال های اخیر واقعاتی هرچند انگشت شمار در ولایات دیگر نیز مشاهده شده اما در این میان هرات بیشترین آمار مبتلایان به بیماری تب خون دهنده را دارد.

هم اکنون اکثر طویله خانه ها در هرات به شکل سنتی فعالیت دارند و این موضوع سبب شده تا علیرغم سم پاشی، کنه به شکل باید و شاید آن از بین نرود.

از سوی با فراگیر شدن خشکسالی در ولایاتی چون غور، بادغیس و فاریاب، شمار زیادی از مواشی به هرات انتقال یافت که این موضوع نیز میتواند از عوامل تشدید این بیماری در هرات باشد.

گزارشگر: عاطفه علی زاده

ادیت: محمد احمدی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد