مسئولان اداره مخابرات هرات از ساخت “اپلیکشن” یا نرم افزاری خبر می دهند که با نصب آن بر مبایل، سهولت های زیادی در اختیار متقاضیان پاسپورت قرار میگیرد. به گفته ی آنان، با توجه به قابلیت های این اپلیکشن، دیگر نیازی به ایستادن شهروندان در صف های طولانی نیست. عزیز الرحمن طیب، سرپرست اداره مخابرات […]

مسئولان اداره مخابرات هرات از ساخت “اپلیکشن” یا نرم افزاری خبر می دهند که با نصب آن بر مبایل، سهولت های زیادی در اختیار متقاضیان پاسپورت قرار میگیرد.

به گفته ی آنان، با توجه به قابلیت های این اپلیکشن، دیگر نیازی به ایستادن شهروندان در صف های طولانی نیست.

عزیز الرحمن طیب، سرپرست اداره مخابرات هرات در این باره گفت:” بعد از اینترنتی کردن دیتای متقاضیان پاسپورت، ما این ها را در یک سیستم کدگذاری جابجا کردیم و پاسپورت ها با توجه به تراکم شان هر بیست دانه پاسپورت را در یک باکس قرار می دهیم و ما در دیتابس مشخص کردیم که کدام پاسپورت در باکس شماره چند است. و بخش خدمات ما مشخص می کنه آیا پاسپورت از کابل آمده یا نه و در کدام باکس قرار دارد.”

مشکلات روند توزیع پاسپورت، تنها برای شهروندان دشوار نبود زیرا باشنده های ولسوالی ها مجبور بودن حتی تا یک هفته را هم در شهر سپری کنند.

اما آقای طیب می گوید باشنده های ولسوالی ها با برقراری یک تماس می توانند از رسیدن و یا نرسیدن  پاسپورت خود مطلع شوند.

زمانی که پروسه ی بایومتریک طی میشه یک ( فاکتور) به او می دهند که در او مشخص است که پاسپورت چه زمان به هرات می رسد در پایین این فاکتور شماره تلفن ها تذکره داده شده و اکثر افرادی که به تلفن دسترسی دارند می توانند تماس بگیرند و نام، تخلص و شماره تذکره ی خود را بگویند و از آمدن و نیامدن آن با خبر شوند و در صورتی که کاری داشته باشند و یا دیرتر مراجعه کنند پاسپورت شان در صندوق پست ذخیره است.”

پیش از این شهروندان برای دریافت پاسپورت شان مجبور بودند تا حدود ۷صد الی یک هزار نام را بشنوند تا در نهایت نام آنها خوانده شود.

اکنون اما سیستم خوانش ازبین رفته است و متقاضیان به راحتی می توانند با درج مشخصات شان در این سیستم پاسپورت شان را دریافت کنند.

آنگونه که مسوولان مخابرات می گویند این اپلیکشن تاکنون در مرحله ی آزمایشی قرار دارد.

قرار است در آینده ی نه چندان دور پس از بررسی نواقص در مرحله ی آزمایشی، این اپلیکشن همگانی شود و شهروندان بدون محدودیت از طریق اینترنت به دریافت پاسپورت شان اقدام کنند.

این در حالیست که بنابر آمارها هم اکنون  حدود ۷۰ درصد باشنده های هرات به خدمات مخابراتی و اینترنت دسترسی دارند.

 

 

 

 

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد