سالانه دست کم ۱۸۰۰ تن بر اثر گاز گرفتگی سگ های ولگرد در خیابان های هرات جهت درمان به شفاخانه مراجعه میکنند. موجودیت سگ های ولگرد در خیابان های هرات، همواره شکایت شهروندان را در پی داشته است. این نگرانی تنها نزد شهروندان نیست؛ حتی مسئولان شفاخانه مرکزی هرات هم از موجودیت سگ های ولگرد […]

سالانه دست کم ۱۸۰۰ تن بر اثر گاز گرفتگی سگ های ولگرد در خیابان های هرات جهت درمان به شفاخانه مراجعه میکنند.

موجودیت سگ های ولگرد در خیابان های هرات، همواره شکایت شهروندان را در پی داشته است.

این نگرانی تنها نزد شهروندان نیست؛ حتی مسئولان شفاخانه مرکزی هرات هم از موجودیت سگ های ولگرد در شهر ابراز نگرانی میکنند.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی شفاخانه مرکزی هرات میگوید که روزانه بین سه تا پنج تن از باشندگان این ولایت بر اثر گاز گرفتگی سگ های ولگرد به این مرکز درمانی مراجعه میکنند.

با این حال آقای شیرزی میگوید که شماری از سگ های ولگرد داخل شهر به بیماری های مختلف به شمول مریضی “سگ دیوانه” دچار هستند که این موضوع می تواند بیماری مشترکی بین انسان و حیوان ایجاد کند.

در گذشته بارها اداره های شهرداری و صحت عامه برای جمع آوری سگ های ولگرد اقدام کرده اند اما نتیجه ی قناعت بخشی بدنبال نداشت.

با این حال مسئولان اداره شهرداری هرات اعلان کردند که بزودی کمیته ای به منظور جمع آوری سگ های ولگرد از سطح شهر آغاز به کار خواهد کرد.

سید افغان افغان، مدیر بخش سر سبزی اداره شهرداری هرات می گوید که با استفاده از مواد کشنده در بین غذا های سگ های ولگرد و دیوانه، آنان را از بین برده و در منطقه پشت کوه ملا یاسین دفن خواهند کرد.

با این وجود رئیس اداره ی صحت عامه ی هرات، از افزایش سگ های دیوانه و ولگرد در سطح شهر و بخصوص داخل شفاخانه و شماری از ادارات دولتی ابراز نگرانی میکند.

عبدالحکیم تمنا، میگوید که در گذشته این اداره مسئولیت تزریق مواد سمی به غذای سگ های ولگرد را برعهده داشت اما اکنون هیچ مسئولیتی در قسمت جمع آوری سگ های ولگرد ندارد و اداره شهر داری مکلف است تا این سگ ها را از خیابان ها جمع کند.

بیماری “سگ دیوانه” از خطرناک ترین بیماری هایی است که میتواند به دلیل گازگرفتگی سگ، در انسان به وجود بیاید.

با این همه مسئولان بخش صحت حیوانی اداره زراعت هرات میگویند که برای جلوگیری از مرض “سگ دیوانه” در میان سگ های خانگی، در سال ۹۵ دست کم ۷۵۷ قلاده و در سال ۹۶ ، ۸۲۵ قلاده سگ را واکسن کرده اند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد