۲۵۰۰ مخالف مسلح دولت در ولسوالی های هرات فعالیت دارند. محمد آصف رحیمی، والی هرات با تائید این مسئله میگوید که این گروه ها تاکنون موفقیتی نداشته اند. او گفت: “آماری که در ولایت هرات از طرف امنیت ملی داده میشود حدود ۲۵۰۰ نفر مخالف مسلح در ولسوالی های هرات فعالیت دارند. تعداد شان مردم […]

۲۵۰۰ مخالف مسلح دولت در ولسوالی های هرات فعالیت دارند.

محمد آصف رحیمی، والی هرات با تائید این مسئله میگوید که این گروه ها تاکنون موفقیتی نداشته اند.

او گفت: “آماری که در ولایت هرات از طرف امنیت ملی داده میشود حدود ۲۵۰۰ نفر مخالف مسلح در ولسوالی های هرات فعالیت دارند. تعداد شان مردم بومی هرات شاید باشند و یک تعداد زیاد شان هم مردمانی از ولایت های همجوار هستند که رفت و آمد دارند در گروه ها مسلح مخالف در هرات، البته بعد از اینکه طالبان عملیات خندق اعلان کردند یک سلسله حرکت های از آنها دیده شد، در شیندند، گلران، کشک کهنه  و اوبه فعالیت های آنها دیده شد اما الحمدلله که در هیچ جایی اینها کدام موفقیتی نداشتند.”

حضور مخالفان مسلح در ولسوالی های هرات، نگرانی ها از چگونگی برگزاری انتخابات پارلمانی و شوراهای ولسوالی ها را شدت بخشیده است.

با این حال آقای رحیمی میگوید در هماهنگی با کمیسیون انتخابات، این پروسه در امنیت کامل و با تجهیز نیروهای امنیتی، جهت تامین سایت های انتخاباتی برگزار خواهد شد.

در همین حال فعالان مدنی در هرات با اظهار نگرانی از حضور گروه های مخالف دولت در ولسوالی ها، نگران شفافیت و مشروعیت انتخابات آینده هستند.

جواد عمید، مسئول شبکه نهادهای مدنی در هرات میگوید، دولت باید عملیات پاکسازی این مناطق را آغاز کند؛ در غیر این صورت مشروعیت و شفافیت انتخابات زیر سوال میرود.

عمید گفت: “…و حتی شاهد این بودیم که در دو هفته گذشته که در یکی دو ولسوالی هرات چند تن از کارمندان انتخابات شهید و مجروح  شدند که واقعاً نگران کننده است و مردم را نسبت به امنیت و شفافیت پروسه انتخاب بی باور ساخته است.”

از دیگر سو آگاهان امور سیاسی تاکید میکنند که ناامنی ها در کشور، زمینه تقلب گسترده، فساد و سو استفاده از رای مردمی را هموار ساخته و شفافیت را از بین میبرد.

عبدالقادر کامل، آگاه امور سیاسی میگوید برای یک انتخابات شفاف، هماهنگی نهاد های امنیتی، کشفی و قضایی ضمن عملیات پاکسازی ضروریست.

کامل گفت: “دولت تدابیر وقایوی داشته باشند و یک انسجام هماهنگی و تشریک مساعی در بین نهاد های عدلی، کشفی، قضایی به وجود بیاید در جایی که لازم باشد عملیات گسترده محاربوی راه اندازی شود و نیرو های امنیتی برای یک مدتی حضور فیزیکی خود را حتی تا ختم انتخابات آنجا حفظ کنند تا اینکه زمینه و فرصت و یا بستر برای برگزاری یک انتخابات سالم و شفاف به وجود بیاید.”

این نگرانی ها در حالی مطرح میشود که در چند هفته گذشته چندین حمله بر کارمندان و محافظان امنیتی سایت های انتخاباتی در هرات رخ داده است.

در آخرین موارد، طی دو حمله ی مخالفان بر کارمندان سایت های انتخاباتی در ولسوالی های چشت و پشتون زرغون هرات، دستکم ۳ تن کشته و یک تن دیگر زخمی شد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد