از روز جهانی محیط زیست در هرات، تحت شعار “شکست آلودگی پلاستیک” با حضور مقامات مختلف بزرگداشت شد. شعار روز جهانی محیط زیست امسال، مبارزه با مواد پلاستیکی است.  اما در هرات تولید و استفاده از ظروف پلاستیکی و خریطه های سیاه، نگران کننده است. نصیر احمد فضلی، رییس اداره محیط زیست میگوید، روزانه ده […]

از روز جهانی محیط زیست در هرات، تحت شعار “شکست آلودگی پلاستیک” با حضور مقامات مختلف بزرگداشت شد.

شعار روز جهانی محیط زیست امسال، مبارزه با مواد پلاستیکی است.

 اما در هرات تولید و استفاده از ظروف پلاستیکی و خریطه های سیاه، نگران کننده است.

نصیر احمد فضلی، رییس اداره محیط زیست میگوید، روزانه ده تن مواد پلاستیکی در شهرک صنعتی تولید می شود که از این میان، بیش از سه تن در هرات مورد استفاده قرار میگیرد.

نصیر احمد فضلی گفت: “روزانه بیشتر از ده تن مواد پلاستیکی در شهرک صنعتی ولایت هرات تولید میشود و بیشتر از سه تن در ولایت هرات به مصرف میرسد و دوباره یک قسمت آن باز یافت میشود و یک قسمت آن دوباره پس به طبیعت میرود که هم خاک را ملوث میکند و هم سبب امراض مختلفه به شهروندان میشود که یک تهدید جدی است و ما متاسفانه نادیده میگیریم.”

مسئولان اداره حفاظت از محیط زیست از واردات قاچاقی خریطه های سیاه پلاستیکی به این ولایت هشدار می دهند.

استفاده بیش از حد از خریطه های پلاستیکی، میتواند گراف ابتلا به بیماری سرطان را افزایش دهد.

عبدالرحیم امید آگاه امور محیط زیست و استاد دانشگاه، هشدار می دهد که اگر در این زمینه از سوی حکومت توجه جدی نشود، تولید مواد پلاستیکی فاجعه بار خواهد شد.

عبدالرحیم امید گفت: “ما بدبختیم که تنها فکر میکنیم خریطه پلاستیکی استفاده میکنیم پیپ ها و ظرف های یکبار مصرفی که استفاده میکنیم که اینها همه مواد پلاستیکی است همه سرطان زا است که در طول صد سال الی سیصد سال امکان دارد تجزیه شود.”

با این حال، مقامات محلی هرات اما از مجازات افرادی خبر می دهند که سبب آلوده شدن محیط زیست شده اند.

محی الدین نوری، معاون مالی و اداری والی هرات میگوید، براساس کد جزای جدید یا قانون عمومی جزا، شماری از افراد به اتهام قطع جنگلات، آلوده ساختن آب و هوا و تخطی های محیط زیستی به ادارات عدلی و قضایی معرفی شده اند.

نوری گفت: “در قسمت مثلا حفظ جنگلات و حیوانات و ساخت و ساز  های بی رویه کوره ها، ما چندین فرد را به نهاد های عدلی و قضایی معرفی کردیم باز داشت کردیم و با آنها برخورد قانونی شده چرا؟ چون کد جزایی جدید این صلاحیت را یک اندازه بیشتر ساخته است.”

در کنار زباله ها، مواد و ظروف پلاستیکی؛ آلوده شدن آب های زیرزمینی در هرات نیز نگرانی جدی شهروندان را در پی داشته است.

در کنار چالش های ذکر شده فعالیت نانوایی ها، حمام ها، کوره های خشت پزی و افزایش وسایط نقلیه در شهر، محیط زیست هرات را شدیدا تهدید می کند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد