نرگس نهان، سرپرست وزارت معادن در سفر اخیر خود به هرات می گوید که پروسه داوطلبی پروژه سمنت آغاز شده و تا کنون دو شرکت خصوصی داخلی علاقمندی نشان داده اند. در صورت فعال شدن پروژه سمنت هرات، این معدن روزانه ظرفیت تولید ۱۶۰۰ تن سمنت را دارد. همچنان بر علاوه ی فراهم شدن زمینه […]

نرگس نهان، سرپرست وزارت معادن در سفر اخیر خود به هرات می گوید که پروسه داوطلبی پروژه سمنت آغاز شده و تا کنون دو شرکت خصوصی داخلی علاقمندی نشان داده اند.

در صورت فعال شدن پروژه سمنت هرات، این معدن روزانه ظرفیت تولید ۱۶۰۰ تن سمنت را دارد.

همچنان بر علاوه ی فراهم شدن زمینه ی کار برای ۱۵۰۰ نفر، تکیه ی افغانستان به واردات سمنت از ایران و پاکستان را کاهش خواهد داد.

با این حال خانم نهان میگوید که دستکم ۵۰ میلیون دالر در پروژه سمنت هرات سرمایه گذاری لازم است.

پیش از این چند شرکت برای استخراج معدن سمنت هرات اعلان آمادگی کردند اما هر بار به دلایلی قرارداد با آنان فسخ شده است.

سرپرست وزارت معادن، دلیل اصلی فسخ قرار داد ها توسط شرکت های خصوصی را تهدیدات امنیتی و مسایل سیاسی عنوان میکند و می گوید که این باعث شده تا قرارداد کنندگان از تصمیمات خود باز گردند.

با این حال مسئولان محلی هرات از همکاری های فوق العاده در خصوص تامین امنیت معادن و بخصوص پروژه سمنت هرات سخن می زنند.

محمد آصف رحیمی، والی هرات می گوید که هم اکنون هیچ گونه تهدید امنیتی در برابر پروژه سمنت هرات وجود ندارد و زمینه سرمایه گذاری در این بخش فراهم است.

پروژه سمنت از بزرگترین پروژه های اقتصادی کشور به شمار می رود که در فاصله تقریباً پانزده کیلومتری مرکز شهر و در نزدیکی های ولسوالی زنده جان موقعیت دارد.

هم اکنون بخشی از ابزارآلات این پروژه بر اثر اوضاع جوی تخریب شده و بخشی هم به علت عدم توجه مسئولان به سرقت رفته است.

درست چهل سال پیش در زمان محمد داوود خان کار ساخت پروژه سمنت هرات آغاز شد و دستکم ۷۰ درصد کار آن تکمیل شده بود که شروع‌ جنگ ها در کشور منجر به توقف روند ساخت آن گردید.

سرانجام  دولت افغانستان قراردادی را برای کار پروژه سمنت هرات با کشور چک‌سلواکیای وقت و به ارزش ۵۰ ملیون دالر با سهم چهل درصدی افغانستان بسته بود.

اما قبل از اینکه کار عملی آن شروع شود بنابر دلایلی قرارداد آن فسخ شد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد