درست هفته ی گذشته بود که مقام های وزارت صحت عامه اعلان کردند که سطح پوشش خدمات صحی در ولایات و ولسوالی های افغانستان به ۸۷ درصد افزایش یافته؛ در حالیکه کل میزان این خدمات در سال ۲۰۱۱ به ۷۷ درصد می رسید. با این حال هنوز برخی نقاط کشور در بالاترین سطح محرومیت دسترسی […]

درست هفته ی گذشته بود که مقام های وزارت صحت عامه اعلان کردند که سطح پوشش خدمات صحی در ولایات و ولسوالی های افغانستان به ۸۷ درصد افزایش یافته؛ در حالیکه کل میزان این خدمات در سال ۲۰۱۱ به ۷۷ درصد می رسید.

با این حال هنوز برخی نقاط کشور در بالاترین سطح محرومیت دسترسی به خدمات صحی قرار دارند.

ولسوالی ادرسکن در جنوب هرات، با داشتن بیش از ۱۵۰ هزار باشنده، تنها یک داکتر دارد.

سید محمد مودودی چشتی، ولسوال ادرسکن می گوید باشنده گان این منطقه با مشکلات زیادی روبرو هستند.

در هرات بنابر آمارهای اداره صحت عامه  ۱۴۰ مرکز صحی دولتی در شهر و ولسوالی ها وجود دارد و بیش از یک و نیم هزار داکتر در مراکز خصوصی و دولتی فعالیت می کنند.

عبدالحکیم تمنا، رییس صحت عامه ی هرات می گوید بنابر تشکیل وزارت صحت عامه، یک داکتر زن و یک داکتر مرد به هر ولسوالی اختصاص یافته است.

او اما می گوید داکتران زن به دلیل مشکلات امنیتی و اجتماعی حاضر به فعالیت در ولسوالی ها نیستند.

این تنها باشنده گان ولسوالی ادرسکن نیستند که در پایین ترین سطح دسترسی به خدمات صحی قرار دارند.

باشنده گان ولسوالی های دور دست دیگری چون شیندند، فارسی و کشک کهنه نیز در عین شرایط محرومیت قرار دارند.

همزمان با این مقام های محلی می گویند که نا امنی ای که مراکز صحی را تهدید کند وجود ندارد.

جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات می گوید در صورتی که داکتران حاضر به فعالیت در مناطق دور دست نیستند این وظیفه ی ریاست صحت عامه است و نه موضوع نا امنی.

براساس آمارهای شفاخانه ی حوزوی هرات؛ تعداد بیمارانی که روزانه به این مرکز مراجعه می کنند؛ ۴۰ درصد آن را باشنده گان ولسوالی ها، ۲۰ درصد آن را باشنده گان ولایات همجوار و ۴۰ درصد متباقی را شهروندان مرکزشهر تشکیل می دهند.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی شفاخانه ی مرکزی هرات می گوید که به دلیل کمبود داکتر و امکانات درمانی در قریه جات، این بیماران به این مرکز مراجعه می کنند.

در همین حال توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات با تایید این چالش ها در ولسوالی ها می گوید که بارها موضوع کمبود داکتر و امکانات درمانی را با مسئولان مرکز در میان گذاشته اند اما مقام ها در مرکز به وعده های خود عمل نکرده اند.

مسئولان در وزارت صحت عامه در حالی از افزایش دسترسی به خدمات صحی در کشور خبر می دهند که هنوز ۴۵ درصد کل زایمان ها در خانه و به شکل سنتی انجام می شود که این مساله بر صحت مادران و کودکان تاثیر منفی بر جای گذاشته است.

در حال حاضر از هر هزار کودک ۵۰ کودک می میرد.

هم اکنون حدود دو هزار و ۳۰۰ باب کلینیک، شفاخانه و مرکز صحی در سراسر افغانستان فعالیت دارد.

گزارشگر: عاطفه علیزاده

دسته بندی: خبرها, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد