بر اساس آمار های رسمی در ولایت هرات حدود ۶۰ هزار تن به مواد مخدر اعتیاد دارند از این میان ۱۳ درصد شان را زنان تشکیل می‌دهند. بر این اساس حدود هشت هزار زن در هرات به مواد مخدر آغشته هستند. اما چرا زن‌ها به مواد مخدر روی می آورند؟ بر اساس یافته های این […]

بر اساس آمار های رسمی در ولایت هرات حدود ۶۰ هزار تن به مواد مخدر اعتیاد دارند از این میان ۱۳ درصد شان را زنان تشکیل می‌دهند.

بر این اساس حدود هشت هزار زن در هرات به مواد مخدر آغشته هستند.

اما چرا زن‌ها به مواد مخدر روی می آورند؟

بر اساس یافته های این گزارش، مهم ترین علت اعتیاد میان بانوان، آغشته بودن اعضای خانواده و همچنان دسترسی آسان به مواد مخدر است.

ضیا گل بانوی که چند سال می‎شود به مواد مخدر آغشته است در این مورد چنین می‎گوید “شوهرم دو ونیم سال می‌شد که به هیرویین روی آورده بود من زیاد استفاده نمی‌کردم جیغ می‎کرد حتی مثلا یکی دو دفعه گفتم ما دختر و بچه داریم، آینده این‌ها خراب می‌شود، یک دفعه رگ دست خود را زدم به بعضی خانم‌ها به زور تحمیل می‌شود ما این رقم بودیم که اصرار می‌کرد به صورت مکرر،  نمی‌گبره بیا بگیر یک دود است تنها نمیگره بیا یک پیاله چایی بخور.”

اما نازدانه در مورد معتاد شدنش چنین می‎گوید “در اوایل پدر من می‎کشید بعد از او مادر من شروع کرد، عمه داشتم که همو مادر و  پدر من را به همین راه خلاف کشاند و عملی کردند بعد از آن‎ها  برادر من شروع کرد من که ازدواج کردم بعد از ازدواج خبر شدم که امباغ داشتم باز خود من هم شروع به کشیدن مواد مخدر کردم”

اما جا افتادن مقوله‌های نادرست میان جامعه از جمله استفاده از مواد مخدر برای تسکین درد‌ها و فرار از مشکلات روحی سبب شده تا تعدادی از خانم‌های به مواد مخدر روی بیاورند اما این موضوع تاوان سنگین‌تری را هم در پی دارد.

زینب می‌گوید “زمانی‎که عروسی کردم و به خانه شوهرم رفتم و در آن‎جا مریض شدم، برادر شوهرم از دلسوزی به من گفت، از مواد مخدر خیلی کم استفاده کن، باز خوب می‌شوی، بالاخره من آهسته آهسته عادت کردم و معتاد شدم”

در همین حال  در ولایت هرات تنها دو کلینیک درمانی برای ترک اعتیاد خانم‌ها فعالیت دارد که با توجه به حجم کثیر زنان معتاد، این دو مرکز بسنده نیست.

غلام جیلانی دقیق رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر می‎گوید؛ قرار است تا یک کلینیک بزرگ برای درمان زنان معتاد در این ولایت ایجاد شود.

به گفته وی همین اکنون در ولایت هرات دو کلینیک ۴۰ و ۳۰ بستر برای زنان و یک کلینیک ۲۵ بستره برای کودکان و کلینیک ۵۰ بستره برای برای نوجوانان در هرات فعال هستند که این خدمات درمانی ناچیز می‎باشد.

اما اعتیاد خانم‌ها چه پیامد‌های منفی بر جامعه خواهد داشت؟

احمد شفیق بهروزیان اگاه امور می‎گوید اعتیاد بانوان می‎تواند شیرازه و نظم خانواده را نابود کند.

به گفته او زنان معتاد به کارهای ساده و روزمره خود هم رسیدگی نمی‌توانند چه برسد که بخواهند در امر تربیت اطفال موفق باشند.

به گفته وی اعتیاد زنان باعث می‌شود تا دید خویشاوندان، دوستان و سایر افراد نسبت به خانواد فرق نماید و به دیدۀ تحقیر نمایند و به روح و روان کودکان و سایر اعضای خانواده تأثیر بد می‌گذارد

مراکز و کلینیک‎های اختصاصی ترک اعتیاد بانوان در هرات راه اندازی شده و پذیرای معتادانی است که خواستار ترک اعتیاد هستند اما شمار آن‎ها کافی نیست.

همین اکنون در ولایت هرات تنها ۷ کلینیک برای ترک اعتیاد آقایان، بانوان و کودکان وجود دارد.

ویراستار: محمد احمدی

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد