صنعت قالین در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای بی‌پیشینه با رکود مواجه شده است و ظاهراً تلاش چندانی برای رونق گرفتن دوباره این صنعت نشده است. دلیل اصلی عدم حمایت دولت و واردات قالین‌های ماشینی خارجی عنوان می‌شود. شماری از قالین‌بافان هشدار می‌دهند که اگر دولت از صنعت قالین حمایت نکند؛ این صنعت به‌طور کامل از بین […]

صنعت قالین در سال‌های اخیر به‌گونه‌ای بی‌پیشینه با رکود مواجه شده است و ظاهراً تلاش چندانی برای رونق گرفتن دوباره این صنعت نشده است.

دلیل اصلی عدم حمایت دولت و واردات قالین‌های ماشینی خارجی عنوان می‌شود.

شماری از قالین‌بافان هشدار می‌دهند که اگر دولت از صنعت قالین حمایت نکند؛ این صنعت به‌طور کامل از بین خواهد رفت.

عبدالله رییس اتحادیه فروشندگان قالین در هرات و محمد رسول فایق رییس اتحادیه تولیدکنندگان قالین در زون غرب می‌گویند: “دروازه‌های دولت برای قالین‌های وارداتی باز است و قالین‌های خارجی به‌گونه‌ای بی‌سابقه وارد می‌شود و این امر صنعت قالین داخلی را به رکود مواجه کرده است”.

مسؤلان اتاق تجارت و صنایع هرات نیز از بی‌توجهی دولت در برابر صنعت قالین ابراز نگرانی می‌کنند. سعد خطیبی رئیس این اداره می‌گوید: واردات قالین‌های ماشینی خارجی ضربه محکمی بر تولیدات قالین‌های وطنی زده است.

او می‌گوید “واردات قالین از خارج باعث رکود صنعت قالین شده و ماهانه حدود ۵۰ کانتینر قالین وارد می‌شود و از آن محصول هم گرفته نمی‌شود”.

اما مسؤلان محلی در هرات می‌گویند دولت از صنعت قالین در این ولایت همواره حمایت کرده است. جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات می‌گوید ایجاد شهرک قالین یکی از حمایت‌های دولت است.

صنعت قالین در ولایت هرات از پیشینه‌ای طولانی برخوردار است. قالین افغانی شهرت جهانی دارد و بارها مقام نخست را در سطح جهانی از آن خود کرده است. اما در سال‌های اخیر و با واردات گسترده‌ای قالین‌های ماشینی خارجی، این صنعت کم‌رنگ شده است.

ویراستار: محمد احمدی

دسته بندی: اجتماعی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد