روزگاری هرات در مسیر راه ابریشم دارای کاروان‌سراهای بی‌شماری بود، امروزه نه از مسیر ابریشم خبر است و نه از کاروان‌سراها. بازرگانان قدیم در مسیرهای طولانی، برای استراحت از کاروان‌سراها استفاده می‌کردند. تنها در هرات که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیک به  ۷۰ کاروان سرا یا رباط وجود داشت. کاروان‌سراهایی که روایت‌گر گذشته‌ی […]

روزگاری هرات در مسیر راه ابریشم دارای کاروان‌سراهای بی‌شماری بود، امروزه نه از مسیر ابریشم خبر است و نه از کاروان‌سراها.

بازرگانان قدیم در مسیرهای طولانی، برای استراحت از کاروان‌سراها استفاده می‌کردند.

تنها در هرات که در مسیر راه ابریشم قرار دارد، نزدیک به  ۷۰ کاروان سرا یا رباط وجود داشت. کاروان‌سراهایی که روایت‌گر گذشته‌ی مردم هرات هستند.

اما امروزه از این کاروان‌سراها که قدامت چند صد‌ساله دارند، مخروبه‌ای بیش باقی نمانده است.

تعدادی از شهروندان از عدم رسیدگی به کاروان‌سراها ابراز ناخوشنودی می‌کنند.

این شهروندان می‌گویند: “کاروان‌سراها در مسیر راه‌های طولانی، یک سهولت محسوب می‌شد، متأسفانه امروزه از آن‌ها یک مخروبه‌ی بیش نمانده است که باید دولت توجه جدی به این موضوع داشته باشد”.

شماری از آگاهان می‌گویند که رسیدگی نکردن به کاروان‌سراها می‌تواند خسارت جبران ناپذیری در تاریخ و فرهنگ کشور به‌وجود آورد.

با این‌حال ولی‌شاه بهره آگاه امور فرهنگی می‌گوید؛ کاروان‌سراها در عصر امروزی ارزش خاصی از نگاه تاریخی و فرهنگی دارد.

به گفته‌ی او از بین رفتن کاروان‌سرا‌ها مساوی است با فراموش کردن سبک‌های معماری گذشته.

او می‌گوید: “از بین رفتن کاروان‌سراها، خلاء زمانی میان حال و گذشته‌ی تابناک ما ایجاد می‌نماید، که در حقیقت معماری و فرهنگ گذشته خویش را از دست می‌دهیم”.

تعداد اندکی از کاروان‌سرا‌ها تاکنون به‌ گونه‌ای سالم مانده است، اما دولت توجه زیادی به بازسازی و مرمت کاروان‌سرا‌ها ندارد.

با این‌حال وحیدالله سلطانی آمر گردشگری اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می‌گوید؛ برنامه‌های را برای ساختن کاروان‌سرا‌ها روی دست دارند.

او می‌گوید: “تعداد از کاروان‌سراها در مرکز شهر مرمت و بازسازی شده است، اما برای بازسازی سایر کاروان‌سراها، ما برنامه داریم تا بتوانیم از تخریب آن جلوگیری نماییم”.

در گذشته بیش از هفتاد کاروان‌سرا در هرات وجود داشت.

بسیاری از کاروان‌سراها در مسیر شاهراه هرات_ اسلام قلعه و تورغندی موقعیت دارد که مشهورترین آن‌ها رباط‌سنگی، رباط‌پریان و رباط‌چرخه است.

دسته بندی: سیاسی, گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد