امروز اداره صحت عامه هرات برنامه واکسن سال ۱۴۰۰ را با توزیع ویلچر برای افرادی که به دلیل عدم دریافت قطره پولیو در کودکی فلج شده اند آغاز کرد. محمد آصف کبیر، معاون اداره صحت عامه هرات می گوید که با توزیع ۱۵ چرخ ویلچر، توپ و وسایل ورزشی برای تیم بانوان معلول هرات، برنامه […]

امروز اداره صحت عامه هرات برنامه واکسن سال ۱۴۰۰ را با توزیع ویلچر برای افرادی که به دلیل عدم دریافت قطره پولیو در کودکی فلج شده اند آغاز کرد.

محمد آصف کبیر، معاون اداره صحت عامه هرات می گوید که با توزیع ۱۵ چرخ ویلچر، توپ و وسایل ورزشی برای تیم بانوان معلول هرات، برنامه واکسن آغاز شده و قرار است ۶۵۴هزار کودک زیر پنچ سال واکسن دریافت کنند.

او گفت:” در این دوره ۶۵۴ هزار طفل زیر پنج سال را مورد هدف ما است و واکسن ویتامین ای هم برای اطفال توزیع می شود”.

بانوانی که امروز در این برنامه ویلچر و وسایل ورزشی دریافت کرده اند از اثر عدم تطبیق واکسن پولیو معلول فزیکی شده اند.

با این حال آنان از گروه های مخالف می خواهند که مانع تطبیق این واکسن در مناطق تسلط خود نشوند.

مسئولان اداره صحت عامه می گویند که در سال ۲۰۲۱ تنها یک مورد مثبت بیماری فلج پولیو در کشور به ثبت رسیده که مربوط به ولایت غزنی است.

اماعبدالوحید رحمانی، مسئول پروگرام واکسن حوزوی در هرات می گوید که هنوز هم در برخی از ولسوالی های این ولایت واکسن پولیو به گونه ۱۰۰ درصد تطبیق نمی شود.

او گفت:” بیشترین چالش ها در ولایت های فراه، بادغیس و قسمتی از ولایت غور و همچنان ولسوالی های شیندند، ادرسکن، کشک کهنه و گلران ولایت هرات تطبیق می شود ولی باز هم در صورتی که  در کمپاین های که سطح پوشش ما از ۹۵ درصد کمتر باشد ما توقع پیدا شدن کیس های جدید پولیو را داریم”.

چالش نا امنی و عدم تطبیق واکسن پولیو به گونه خانه به خانه از یک سال به این طرف وجود دارد.

با این حال حامد شایان، نماینده اداره محلی در برنامه آغاز واکسن پولیو می گوید که به تمام ولسوالان هرات هدایت داده شده تا زمینه تطبیق واکسن را برای اطفال فراهم سازند.

او گفت:” تاکید مقام ولایت هرات این است که تطبیق واکسن به گونه خانه به خانه در نقاط دور دست صورت گیرد و به تمام ولسوالی ها و نهاد های زیر ربط مکتوب ارسال مبنی بر اینکه توجه جدی بر تطبیق واکسن داشته باشند”.

برساس معلومات اداره صحت عامه، در حال حاضر امکان ۸۵ درصد پوشش تطبیق واکسن پولیو وجود دارد.

این در حالیست که سال ۲۰۲۰ میلادی ۵۳ واقعه مثبت پولیو در کشور به ثبت رسیده بود که از این میان ۲ مورد آن مربوط به هرات بود.

گزارشگر: قدرت‌الله حمیدی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد