همزمان با تنور داغ بحث های گفتگو های صلح در کشور، محمد اسماعیل خان از رهبران جهادی از گروه طالبان می خواهد که دست از خون ریزی و کشتار مردم بردارند و آتش بس کنند. این رهبر جهادی در مراسم بزرگداشت از ۲۴ حوت بر آتش بس و صلح در کشور تاکید کرد. او می […]

همزمان با تنور داغ بحث های گفتگو های صلح در کشور، محمد اسماعیل خان از رهبران جهادی از گروه طالبان می خواهد که دست از خون ریزی و کشتار مردم بردارند و آتش بس کنند.

این رهبر جهادی در مراسم بزرگداشت از ۲۴ حوت بر آتش بس و صلح در کشور تاکید کرد.

او می گوید که این فکر را طالبان باید که از سر  خود بیرون کنند که بتوانند از راه جنگ در کشور حاکم شوند.

او گفت:” این جنگ در صورتی ممکن است که خاتمه یابد که انعطاف از هر دو طرف “حکومت و طالبان” و اگر هر کدام فشار بر سر خواسته های خود داشته بانشد این طرح به نتیجه ی نمی رسد و طالبان باید که بدانند سالها کشتار در افغانستان، نتیجه چی شده و اما باید از ریختن خون این ملت دست برداند”.

محمد اسماعیل خان اما از طرح پیشنهادی صلح نیز انتقاد کرد.

او گفت که در طرح آوردن صلح برخی از موارد از جمله تعیین رئیس جمهور و معاونین و تقسیم قدرت و ادغام طالبان در نظام واضح نشده است.

او گفت:” حمایت جامعه جهانی، مردم و همدیگر پذیری طرفین یک ضورت جدی است اما در طرح چیز های که آورده شده، مثلآ در این طرح نحوه تعیین رئیس جمهور و معاوینین واضح نشده است که انتقاد ها وجود دارد و همچنان در تقسیم قدرت ۵۰=۵۰ حکومت افغانستان یک حذب نیست اما طالبان یک حذب است”.

از سوی هم سید وحید قتالی، والی هرات از مردم میخواهد که از فضای کنونی کشور متاثر نشوند و کسی در جنگ این کشور (نظام)  را شکست داده نمیتواند.

او گفت:” اگر کسانی بر این باوند که از آرا میخواهند که بگذرند از جنگ ثبات نمی آید در جنگ کسی ما شکست داده نمی تواند و اگر در ثبت به نتیجه نرسیدیم با ملت ۲۴ حوتی طرف هستید، با نشست و باطرح های پوچ و با کشور های بیگانه و مذدور در این وطن حاکمیت نمی آید”.

در حالی که تلاش‌های جهانی برای به دست آمدن یک توافقنامه صلح و پایان دادن به چندین دهه جنگ در افغانستان ادامه دارد، روسیه اعلام کرد که از طرح ادغام طالبان در دولت موقت افغانستان حمایت می‌کند.

دولت افغانستان همواره با ایجاد دولت موقت اظهار مخالفت کرده است اما اخیرا محمداشرف غنی،رئیس‌جمهوری، گفته است که هر تغییری در نظام کشور باید از طریق انتخابات صورت بگیرد.

گزارشگر: قدرت‌الله حمیدی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد