امروز دفتر تیکا در هرات به مناسبت صد سالگی روابط دیپلماتیک افغانستان وترکیه نمایشگاه عکس راه اندازی کرد. در این نمایشگاه ۱۰۰ قطعه عکس از آثار باستانی ترکیه که بیشتر شباهت به آثار باستانی افغانستان دارد برای یک روز به دید عموم گذاشته شده است. اما علی ارغوان چنار، مسئول دفتر تیکا در هرات می […]

امروز دفتر تیکا در هرات به مناسبت صد سالگی روابط دیپلماتیک افغانستان وترکیه نمایشگاه عکس راه اندازی کرد.

در این نمایشگاه ۱۰۰ قطعه عکس از آثار باستانی ترکیه که بیشتر شباهت به آثار باستانی افغانستان دارد برای یک روز به دید عموم گذاشته شده است.

اما علی ارغوان چنار، مسئول دفتر تیکا در هرات می گوید که قرار است تا کمتر از یک ماه آینده، ۱۰ برنامه فرهنگی، هنری و بازسازی بناهای تاریخی روی دست گرفته شود.

او گفت:” هرات از دیگر شهر های افغانستان فرق دارد چراکه از نظر فرهنگی و تاریخ بسیار برجسته است و ما جدا از تلاش ها برای ستکور صحت و زراعت به مسایل فرهنگی و تاریخ اهمیت می دهیم”.

اما کارشناسان فرهنگی با انتقاد نسبت به نبود برنامه های منظم فرهنگی می گویند که راه اندازی این چنین برنامه ها از مسئولیت های اداره اطلاعات و فرهنگ است.

ولی شاه بهره، آگاه امور فرهنگی می گوید که وزارت اطلاعات وفرهنگ حافظ ارزش های فرهنگی است و باید برای بازتاب آن تلاش کند.

او گفت:” وقتی ما متوجه می شویم که کشور ترکیه چگونه این چنین بناهایی که در این نمایشگاه عکس های شان به نمایش گذاشه شده حفظ و معرفی میکند از طریق نمایشگاه ها این یک مسئولیت است که هر اداره فرهنگی کشور ضمن اینکه مکلفیت دارد برای حفظ و احیا ارزش ها، در راستای معرفی آنها هم توجه میکند امروز نمیشگاه را وقتی شما مشاهده می کنید با درک اصالت به ایفای رسالت می پردازند”.

با این حال جاوید ضرغام، آمرفرهنگ و هنر اداره اطلاعات وفرهنگ هرات می گوید که قرار است در سال ۱۴۰۰ برنامه هایی به منظور جمع آوری نسخ و چاپ آثار شخصیت ها و بزرگان روی دست گرفته شود.

او گفت:” یکی دیگر از کار های دیگر که ما انجام خواهیم داد قرار است موزیم در هرات بنام مشاهیرایجاد کنیم که در این موزیم عکسها، نامه ها، یاد داشت ها و آنچه از فرهنگیان به یاد دگار مانده در آنجا به نمایش گذاشته خواهد شد”.

هرات از جمله شهر های باستانی، تاریخی و فرهنگی و هنری کشور به شمار می رود.

هنوز آثار برخی از شخصیت های هرات در گوشه و کنار این شهر گرد و غبار گرفته و نیاز به رسیدگی دارد.

گزارشگر: قدرت‌الله حمیدی

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد