اعضای هیأت بررسی کننده مجلس نمایندگان و اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری که برای بررسی آتش‌سوزی گمرک هرات به این ولایت سفر کرده‌اند، احتمال عمدی بودن این رویداد را بررسی می‌کنند. اعضای این هیئت گفته اند که که فساد اداری، سهل انگاری و حضور مافیا از دلایل عمده ی وقوع این آتش سوزی است. بر اساس […]

اعضای هیأت بررسی کننده مجلس نمایندگان و اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری که برای بررسی آتش‌سوزی گمرک هرات به این ولایت سفر کرده‌اند، احتمال عمدی بودن این رویداد را بررسی می‌کنند.

اعضای این هیئت گفته اند که که فساد اداری، سهل انگاری و حضور مافیا از دلایل عمده ی وقوع این آتش سوزی است.

بر اساس بررسی این هیئت در این رخداد دستکم یک هزار موتر در آتش سوخته و یک هزار موتر باربری دیگر ناپدید است.

با گذشته ۶ روز از حادثه آتش سوزی در گمرک اسلام قلعه هنوز به گونه دقیق قضیه روشن نیست.

با این حال امروز اتاق های تجارت و صنایع و معادن، نمایندگان مردم در پارلمان و سکتور خصوصی، در یک نشست خبری ادعا کردند که دست ها و حلقات مختلفی در این حادثه دخیل است و آتش سوزی به گونه اتفاقی صورت نگرفته است.

خان جان الکوزی، معاون اتاق های تجارت کشور و نماینده ستکور خصوصی می گوید که برخی از دست ها زمینه این حادثه را فراهم ساخته است.

او گفت:” سیستم ناقص، فساد اداری است و در مجموع آمدن هییتی که قبل از حادثه به این گمرک سفر کرده بود و حتی اطلاعات هست که هییت که قبلآ رفته بود ۸۰۰ هزار دالر را میخواست که ما همه این موتر ها آزاد میکنیم و اینها صحبت های است که تاجر ما به ما می دهد و همین گفته شده که به ۵۰۰ هزار فیصله شده”.

در نشست امروز گفته شد که فساد اداری، سهل انگاری و حضور مافیا از عوامل این آتش سوزی به شمار می رود.

سید زمان هاشمی، عضو هییت مدیره اتاق تجارت کشور می گوید که تبعات این حادثه تا چند ماه آینده بر اقتصاد رونما خواهد شد.

او گفت:” تخمین می شود که بیش از چند صد میلیون دالر به تاجر، موتر دار و سرمایه دار افغانستان خسارت وارد شده است”.

تاکنون آمار رسمی و دقیقی از آتش گرفتن موتر های توقف داده شده و خسارت وارده در گمرک اسلام قلعه مشخص نیست اما بر اساس ادعا ها، بیش از یک هزار موتر از بین رفته و صد ها میلیون دالر خسارت وارد شده است.

حمیدالله حنیف، نماینده مردم در پارلمان و عضو هییت بررسی این حادثه می گوید که حلقات مختلفی در این رویداد دست دارند که هنوز بررسی های آنان تکمیل نشده و قرار است تا روز شنبه تحقیق خود را ادامه دهند.

اوگفت: “دست های پنهانی وجود دارد که نشان دهنده عمق فاجعه است و ما امروز هم با یک تعداد از مسئولین و مامورین که در آنجا بودند تحقیقاتی داریم و آنها که تکمیل کردیم روز شنبه احتمالآ با رسانه ها و پارلمان شریک می سازیم و تمام دست های که از مرکز تا به هرات پشت این قیضه بوده که منجر به چنین حادثه ای شده بر ملا می سازیم”.

روز گذشته رئیس جمهور غنی در جلسه رهبری که به بررسی چگونگی آتش سوزی گمرک اسلام قلعه پرداخته بود   گفته که هیأتی تحت نظر امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری در مورد رویداد بررسی و تحقیق همه جانبه صورت میگرد.

رئیس جمهور گفته که برای فعلاً حساب اعانه و وجه خاص ایجاد گردد تا بخاطر جبران خساره و تدارک اطفائیه برای گمرک اسلام قلعه، اقداماتی صورت گیرد و همچنان شرایط امنیتی و امکانات برای ایجاد گمرک جدید در ولسوالی زنده جان و یا ولسوالی انجیل، مورد بررسی قرار گیرد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد