غارتگری و دست درازی به مال و دارایی های مردم، مسئله ی تازه ای نیست اما آنچه که در گمرک اسلام قلعه رخ داد، شهروندان هرات را به شوک فرهنگی فرو برد. همزمان با نشر تصاویر از شعله های آتش، تصاویری فضای مجازی هرات را درنوردید که نشان میداد شمار زیادی از افراد، به تاراج […]

غارتگری و دست درازی به مال و دارایی های مردم، مسئله ی تازه ای نیست اما آنچه که در گمرک اسلام قلعه رخ داد، شهروندان هرات را به شوک فرهنگی فرو برد.

همزمان با نشر تصاویر از شعله های آتش، تصاویری فضای مجازی هرات را درنوردید که نشان میداد شمار زیادی از افراد، به تاراج اموال بازرگانان روی آورده اند.

این تنها آتش نبود که خسارت زد؛ بلکه حضور افرادی که دارایی بازرگانان را دزدیدند نیز دامنه ی خسارت را بیشتر ساخت.

سید عبدالوحید قتالی، والی هرات، دو روز پیش گفت که ۸۰ درصد نیروی کارمندان امنیتی، بجای خاموش کردن آتش، صرف جلوگیری از چپاول اموال شد.

بر اساس آمار ابتدایی دستکم ۵۰۰ موتر باربری حامل گاز، نفت و مواد خوراکی در گمرک اسلام قلعه سوخت و میلیون ها دالر خسارت زد.

تاراج اموال بازرگانان، رانندگان را به شدت نگران و گلایه مند ساخته است.

آتش سوزی و تاراج اموال مردم در اسلام قلعه، آب سردی بود بر پیکر نیمه جان اقتصاد کشور.

این آتش سوزی و اعتصاب رانندگان شاهراه ها سبب شده تا قیمت ها در بازار هرات به شدت افزایش یابد.

شهروندان هرات حالا نگران این مسئله هستند.

حالا اما سوال اساسی این است که چه چیزی مردم را به غارتگری می کشاند؟  دکتور جواد رامیار، پژوهشگر و جامعه شناس:

او گفت:” مسایل اجتماعی در بستر تاریخی شکل میگیرد و یک روز و یک شب به وجود نمی آید سه عامل دستکم ۶۰ سال اخیر در افغانستان باعث شده که همچون روحیه فرهنگی دزدی شکل گیرد، یکی شکاف عمیق طبقاتی و نابرابری، دوم روحیه سرخوردگی که بین مردم وجود دارد و سوم هم مسئله منفعت طلبی است که در بین مردم ریشه دوانده و همه چیز را با پول محاسبه میکنند”.

همدیگر پذیری؛ از دید فرهنگیان مهمترین رکن در جوامع بشری است.

ولی شاه بهره، آگاه امور فرهنگی بر این باور است، افرادیکه به مال و دارایی های مردم دست درازی میکنند، هیچ حسی نسبت به فرهنگ همدیگر پذیری ندارند.

او گفت:” مال مردم باید که از هرگونه تجاوزی باید که مصون باشد، کسی که مال مردم رحم نکند به آبروی مردم رحم نمی کند و کسی که به خود رحم نکند گویا که به خود رحم نکرده است، انسان که مهروز و صادق نباشد و انسانی که مال مردم را احترام نکند و پاسدار آبرو مردم نباشد از دایره انسانیت خارج است”.

سالها قبل شهروندان هرات در شرایط بحرانی پیش آمده در سایر ولایت ها، به کمک می شتافتند و در این راستا پیش قدم بودند اما تاراج اموال در آتش سوزی گمرک اسلام قلعه، این مسائل را تحت شعاع قرار داده است.   چور، چپاول، دست درازی و غارت اموال مردم در دین مبین اسلام جایی ندارد و پیامبر اسلام بر همدیگر پذیری، احسان، نیکوکاری و کمک به هم نوعان تاکید نموده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد