۲۰ روز پیش مقام ها در هرات از کشف و بدست آوردن ۳۱۰ سکه ی تاریخی خبر دادند. با این حال امروز این سکه ها توسط والی هرات و امنیت ملی به اداره اطلاعات و فرهنگ تحویل داده شد. سید عبدالوحید قتالی، والی هرات به خبرنگاران می گوید که این سکه ها در یکی از […]

۲۰ روز پیش مقام ها در هرات از کشف و بدست آوردن ۳۱۰ سکه ی تاریخی خبر دادند.

با این حال امروز این سکه ها توسط والی هرات و امنیت ملی به اداره اطلاعات و فرهنگ تحویل داده شد.

سید عبدالوحید قتالی، والی هرات به خبرنگاران می گوید که این سکه ها در یکی از خانه های شخصی کشف شده که مالک آن دست به حفاری زده بود.

بخش بزرگی از این سکه‌ها مربوط به دوره‌ی قاجاری و تعدادی نیز متعلق به دوره‌های عبدالرحمان خان و حبیب‌الله خان است.

مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می گویند که در کنار این سکه ها، ۵ قلم ظروف تاریخی دیگر نیز در ولسوالی کرخ هرات کشف و بدست آمده که دستکم ۷۰۰ سال قدامت دارد.

آریا روفیان، رئیس این اداره می گوید که قاچاقچیان همواره برای حفاری ساحات باستانی تلاش کردند که برخی از این افراد طی سالهای گذشته دستگیر شده اند.

براساس قوانین حفظ آثار تاریخی و فرهنگی افغانستان، مالک زمین نمی‌تواند به استناد حق مالکیت زمین، آثار تاریخی و فرهنگی موجود روی زمین یا زیر زمین را متصرف شده یا به کاوش آن اقدام کند.

ولی شاه بهره، رئیس اسبق اداره اطلاعات وفرهنگ هرات با ابراز نگرانی نسبت به قاچاق و حفاری های غیر قانونی می گوید که نیاز است تا تلاش های بیشتری برای حفط چنین آثاری صورت گیرد.

هرات به دلیل داشتن تاریخ بلند و صدها بنای تاریخی، همواره مورد توجه قاچاقچیان آثار باستانی بوده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد