هم‌زمان با روز جهانی مبارزه با سرطان، مسوولان صحی هرات از افزایش ابتلا به سرطان، کمبود آگاهی و امکانات ابراز نگرانی می‌کنند. برپایه آمارها حوزه غرب پس از کابل بیشترین ابتلا به سرطان را دارد و در یک سال گذشته بیش از ۱۶۰۰ بیمار در این حوزه به ثبت رسیده است. فاروق احمد صدیقی، مسوول […]

هم‌زمان با روز جهانی مبارزه با سرطان، مسوولان صحی هرات از افزایش ابتلا به سرطان، کمبود آگاهی و امکانات ابراز نگرانی می‌کنند.

برپایه آمارها حوزه غرب پس از کابل بیشترین ابتلا به سرطان را دارد و در یک سال گذشته بیش از ۱۶۰۰ بیمار در این حوزه به ثبت رسیده است.

فاروق احمد صدیقی، مسوول بخش سرطان در شفاخانه حوزه‌یی هرات می‌گوید که افزایش ابتلا به سرطان در هرات خارج از تصور اوست.

تشخیص به موقع؛ درمان بهتر سرطان شعار امسال مبارزه با این بیماری انتخاب شده است.

اگر بیماران در همان ابتدای کار به مراکز تشخیص و درمان مراجعه کنند، می‌توانند جلو پیشرفت سرطان را بگیرند. این امر از یک سو به نجات بیمار کمک می‌کند و از سویی هم از مصارف کمرشکن درمان بیماران جلوگیری می‌کند.

بر علاوه نبود و کمبود آگاهی از سرطان، نبود بستر کافی، گرانی دارو، نبود امکانات برای شعاع درمانی از مشکلات جدی بخش سرطان در هرات است.

اقای صدیقی می‌گوید که هرات نیاز به شفاخانه ۱۰۰ بستر و مستقل در بخش سرطان دارد.

نزدیک به ۷۰ درصد بیماران بخش سرطان در شفاخانه حوزه‌یی هرات از ولایت‌های همجوار هستند.

با این حال، تنها مرکز تشخیص و درمان سرطان در حوزه غرب فقط ۱۰ بستر و ۶ پرسونل طبی دارد.

امکانات و پرسونلی که پاسخ‌گوی نیازهای هرات و ولایات همجوار نیست و بیماران برای بستری شدن مجبورند روزها در صف انتظار بمانند.

نثار احمد مصدق، رییس اتحادیه پزشکان هرات، وکلای پارلمان و مسوولان صحی را متهم به کم‌کاری برای ارئه خدمات صحی بهتر می‌کند.

کمبود تشکیل و بستر و امکانات در بخش صحی در هرات همواره مورد شکایت و انتقاد بوده است.  

غلام فاروق نظری، عضو مجلس نمایندگان در گفت‌وگو با رادیو معراج می‌گوید که رییس جمهور وعده داده تا یک شفاخانه ۵۰ بستر تشخیص و درمان سرطان در هرات ایجاد شود.

تشخیص، جراحی و شیمی درمانی خدماتی است که برای بیماران در هرات ارائه می‌شود، اما هنوز هم برای شعاع درمانی بیماران مجبورند به هزینه‌های سنگین و سفر به خارج تن بدهند.

روز جهانی مبارزه با سرطان فرصتی است تا آگاهی‌ها از این بیماری کشنده بیشتر شود و خانواده‌های کمتری به خاطر این بیماری داغدار شوند.

مسوول بخش سرطان در شفاخانه حوزه یی هرات فقر و تغذیه نامناسب را یکی از دلایل عمده ابتلا به سرطان میداند.“روغنی که از خارج وارد کشور می‌شود کاملا بی‌کیفیت است. گوشت مرغ‌های هورمونی که اصلا حرکت ندارند خیلی زیاد استفاده می‌شود. دود زغال سنگ و تیل نامطلوب اینها همگی به صحت خیلی خیلی مضر است.”

عوامل جنتیکی، معافیتی، داروها، مواد کیمیاوی، عوامل فیزیکی مانند تلفن موبایل، اشعه‌ها و عوامل بیولوژیکی از مهمترین عوامل ابتلا به سرطان به شمار می‌رود. بر علاوه اینها، چاقی، ورزش نکردن، استفاده از سیگار، نخوردن سبزی‌ها و میوه‌ها، خوردن زیاد گوشت، گوشت خشک و گوشت کباب شده، غذاهای سرخ شده و چای داغ از عوامل دیگر ابتلا به سرطان هستند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد