شاه‌راه‌های هرات بیش از هر زمان دیگر رنگ و بوی مرگ به خود گرفته‌اند. تنها در ۲ روز گذشته در شاهراه هرات-قندهار ۳۴ تن زخمی و ۱۱ تن دیگر کشته شدند. محمد ابراهیم محمدی، مسوول هرات آمبولانس می‌گوید که در ۲۰ روز گذشته بر اثر حوادث ترافیکی ۱۳۲ تن کشته شده و ۴۵ تن دیگر […]

شاه‌راه‌های هرات بیش از هر زمان دیگر رنگ و بوی مرگ به خود گرفته‌اند.

تنها در ۲ روز گذشته در شاهراه هرات-قندهار ۳۴ تن زخمی و ۱۱ تن دیگر کشته شدند.

محمد ابراهیم محمدی، مسوول هرات آمبولانس می‌گوید که در ۲۰ روز گذشته بر اثر حوادث ترافیکی ۱۳۲ تن کشته شده و ۴۵ تن دیگر مجروح شدند.

شماری از رانندگان، ماین‌گذاری در جاده‌ها، نا امنی و دزدی و خرابی جاده‌ها را دلیل افزایش این حادثات می‌دانند. جاوید یکی از رانندگان مسیر هرات-کابل گفت:“ماین پراندگی است هر جای. پلچکها ماین پراندگی است.”

امرالله، شاگرد یک راننده است و افزایش دزدی و نا امنی را از دلایل اصلی افزایش حادثات ترافیکی می‌خواند.“دزدی زیاد است. موتروانها کوشش می‌کنند از دست دزدها فرار کنند. به همین خاطر تصادف‌ها زیاد است.”

 رانندگان می‌گویند که شب‌ها ماین گزاری می‌شود و فردا آنها بی‌خبر از همه جا به داخل چاله‌ها می‌روند.

بر پایه آمار ریاست فواید عامه هرات امسال تا بحال ۱۰۰ ماین کنار جاده‌یی انفجار کرده و ۱۰۰۰ متر مربع از جاده‌ها و ۲۰ پلچک را تخریب کرده است.

خسارت مالی برخاسته از این انفجارها به ۱۰۰ میلیون افغانی می‌رسد.

هر چند تخریب جاده‌ها یکی از دلایل بروز حادثات ترافیکی اعلام می‌شود، اما مسوول هرات آمبولانس استفاده از چرس و مواد نشه آور را دلیل بروز حوادث دل‌خراش ترافیکی در شاه‌راه‌ها می‌داند.“چندین مکتوب به ریاست ترانسپورت مبنی بر کنترول و نظارت از شاه‌راه‌ها فرستادیم تا از افرادی که در بس‌ها وسرویس‌ها رانندگی می‌کنند از آنها تست مواد مخدر گرفته شود. متأسفانه تا بحال این کار صورت نگرفته. اکثریت این حوادث را که ما ارزیابی کردیم تمام اینها از مواد نشه‌آور استفاده می‌کنند.”

ریاست ترانسپورت هرات، اما در واکنش به این اظهارات هرات آمبولانس، صحت عامه و مدیریت ترافیک را گناه‌کار می‌داند.

غلام حبیب رحمتی، مدیر عمومی تنظیم باربری و مسافربری ریاست ترانسپورت هرات می‌گوید که تست‌های اعتیاد رانندگان توسط صحت عامه اجرا می‌شود و باید صحت عامه و مدیریت ترافیک در این زمینه پاسخ‌گو باشند.“جواز رانندگی را مدیریت محترم ترافیک توزیع می‌کند و پیش از این که شخصی جواز رانندگی دریافت کند ریاست صحت عامه از نظر صحی آزمایش می‌گیرد. اگر مشکلی باشد بر می‌گردد به ریاست صحت عامه و مدیریت ترافیک که چرا به چنین افرادی جواز می‌دهند.”

مدیریت ترافیک هرات در واکنش به موضع ریاست ترانسپورت می‌گوید که تنها ۱۵ ناحیه شهر تا ورودی‌های هرات زیر پوشش ترافیک است و شاهراه‌ها مربوط به ترانسپورت می‌شود.

گلاب شاه یوسفی، آمر بررسی حادثات ترافیکی تأکید می‌کند که باید ترانسپورت به شرکت‌ها اجازه ندهد تا اشخاص معتاد و نشه رانندگی کند.“موترها و شرکت‌های ترانسپورتی زیر اثر ریاست ترانسپورت است و نباید اشخاص معتاد را پشت فرمان موتر بگذارند. پولیس ترافیک آله تست در دستش نیست که این فرد معتاد است یا کدام مشکل دیگری دارد. این مربوط ترانسپورت می‌شود که موتر را به کسی بدهند که هم جواز رانندگی داشته باشد و هم معتاد نباشد.”

شورای ولایتی هرات هم انگشت انتقاد را به‌سوی ریاست ترانسپورت نشانه گرفته و می‌گوید که ۹۰ درصد رانندگان در شاه‌راه‌ها از چرس و مواد نشه‌آور استفاده می‌کنند.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات تأکید می‌کند که کنترول وسایط مسافربری در شاهراه‌ها از نظر قانون مسوولیت ریاست ترانسپورت است.“قانون را باید ترانسپورت تطبیق کند، چون شرکت‌های خصوصی همه زیرمجموعه ترانسپورت است. هر ۶ ماه باید از موتروانها تست مواد مخدر گرفته شود. کم کاری از طرف ریاست ترانسپورت است.” حادثات ترافیکی پس از انفجارها و حملات تروریستی بیشترین قربانی را از شهروندان افغانستان می‌گیرد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد