مسئولان اتاق صنایع و معادن هرات می گویند که حدود ۷۰ درصد از کارخانه های تولید سنگ مرمر در این ولایت با رکود مواجه شده است. اخاذی گروه های مسلح، نبود برنامه های حمایتی و فراهم نشدن زمینه صادرات بیشتر از چالش های فرا راه تولید سنگ مرمر به شمار می رود. حمیدالله خادم، رئیس […]

مسئولان اتاق صنایع و معادن هرات می گویند که حدود ۷۰ درصد از کارخانه های تولید سنگ مرمر در این ولایت با رکود مواجه شده است.

اخاذی گروه های مسلح، نبود برنامه های حمایتی و فراهم نشدن زمینه صادرات بیشتر از چالش های فرا راه تولید سنگ مرمر به شمار می رود.

حمیدالله خادم، رئیس اتاق صنایع و معادن هرات می گوید که در حال حاضر ۷۰ درصد از کارخانه های تولید سنگ مرمر با رکود مواجه شده است.

او گفت:” یکی از بحث های که ما در نشست اخیر خود با رئیس جمهور داشتیم، سنگ مرمر بود که متاسفانه کارخانه های سنگ مرمر به دلایل مختلف از جمله نبود مواد خام با مشکل مواجه شده و تقریبآ ۷۰ درصد کارخانه های سنگ مرمر با رکود مواجه است و رئیس جمهور افغانستان در قسمت صادرات سنگ مرمر دید منفی داشت و گزارش های نادرستی به ریئس جمهور دادن که گویا در قسمت استخراج و پروسس سنگ مرمر ماشینری روز وجود ندارد و به سطح سنتی و محلی استخراج می شود”.

آقای خادم می گوید در سفر اخیر رئیس جمهور به هرات، نسبت به چالش های سد راه تولید کننده گان و بخصوص سنگ مرمر هم صحبت شده اما به رئیس جمهور نسبت به تولید و صادرات سنگ مرمرگزارش های منفی رسیده است.

سکینه حسینی، عضو شورای ولایتی هرات می گوید وعده های که در گذشته رئیس جمهور نسبت به سنگ مرمر داده بود عملی نشده است.

او گفت:” یکی از توقعاتی که ما در شورای ولایتی هرات از رئیس جمهور داشتیم، وعده های است که در گذشته برای مردم هرات و بخصوص سرمایه گذاران داده بود آنها بیشتر حمایت شود و انکشاف پیدا کند، متاسفانه ما همیشه شاهد وعده بودیم و شاهد کدام تغییری نبودیم”.

سنگ مرمر هرات از سرمایه های ملی افغانستان به شمار می آید که کیفیت آن در جهان زبان زد خاص و عام است.

ایتالیا، هند، چین، ترکمنستان، ترکیه، تایوان و اندونزی از خریداران سنگ مرمر هرات هستند.

محمد رفیع رحمانی، آمر اجرایی اتاق تجارت هرات می گوید که طی ۹ ماه گذشته بیش از ۲۷ هزار متر مربع سنگ مرمر را به خارج از کشور صادر کرده اند که نسبت به سال قبل کاهش را نشان می دهد.

اوگفت:” طی ۹ ماه گذشته سال جاری ۲۷۶۸۰ سنگ مرمر به هزینه هفت میلیون ۳۶ هزار ۸۶۹ دالر از طریق بندر اسلام قلعه نقاط مختلف دنیا که بیشتر حوزه کشور های خلیج است صادر کردیم”.

رئیس جمهور غنی در سفر اخیر خود به هرات و در دیدار با سکتور خصوصی گفته که در راستای انکشاف اقتصادی و تقویت زیربناهای هرات توجه بیشتری صورت خواهد گرفت.

براساس معلومات، هرات یکی از بزرگترین دارنده گان معادن سنگ مرمر در افغانستان است و معادن سنگ مرمر در ولسوالی چشت هرات موقعیت دارد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد