انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی در هرات افزایش بی‌پیشینه‌یی پیدا کرده و خسارت‌های هنگفت اقتصادی و تلفات ملکی زیادی را به بار آورده است. ریاست فواید عامه هرات می‌گوید که از ابتدای سال تا کنون نزدیک به ۱۰۰ حلقه ماین کنار جاده‌یی انفجار کرده که منجر به تخریب ۱۰۰۰ متر مربع از شاه‌راه‌ها و ۲۰ پلچک […]

انفجار ماین‌های کنار جاده‌یی در هرات افزایش بی‌پیشینه‌یی پیدا کرده و خسارت‌های هنگفت اقتصادی و تلفات ملکی زیادی را به بار آورده است.

ریاست فواید عامه هرات می‌گوید که از ابتدای سال تا کنون نزدیک به ۱۰۰ حلقه ماین کنار جاده‌یی انفجار کرده که منجر به تخریب ۱۰۰۰ متر مربع از شاه‌راه‌ها و ۲۰ پلچک شده.

بر پایه آمارهای این اداره بیشتر این ماین‌ها در شاه‌راه هرات-اسلام قلعه منفجر شده و خسارت برخاسته از تمام انفجارات کنار جاده‌یی به بیش از ۱۰۰ میلیون افغانی می‌رسد.

سید عبدالله حمایت، رییس فواید عامه هرات می‌گوید که از ۱۰۰ انفجار، ۴۰ مورد در شاه‌راه هرات- اسلام قلعه رخ داده که این مسیر را به پرحادثه‌ترین راه در هرات بدل کرده است.

شاه‌راه‌های هرات-پشتون زرغون، هرات-تورغندی، جاده ولسوالی زنده‌جان و غوریان و مسیرهای به و از هرات به ولسوالی‌ها هم شاهد انفجارهای کنار جاده بوده‌اند.

با توجه به شرایط نابسامان امنیتی در ولسوالی‌های هرات و کم‌بود امکانات و بودجه زمان و هزینه زیادی نیاز است تا این شاه‌راه‌ها دوباره ترمیم شوند.

فواید عامه هرات تأکید می‌کند که برخی از این ماینها که قابلیت خنثی شدن را نداشته‌اند به‌دست نیروهای امنیتی انفجار داده شده‌اند.

برابر آمارهای ارائه‌شده از سوی فواید عامه اینها تمام ماین‌هایی نیستند که امسال در مسیر جاده‌ها منفجر شده‌اند.

عبدالاحد ولیزاده، سخن‌گوی پولیس هرات می‌گوید که از شروع سال تا کنون نزدیک به ۲۰۰ حلقه ماین در بخش‌های مختلف این ولایت از سوی نیروهای امنیتی کشف و خنثی شده است.

کارگزاری ماین‌های کنار جاده‌یی علاوه بر تلفات نیروهای امنیتی همواره از افراد ملکی نیز قربانی می‌گیرد.

شماری از فعالان حقوق بشری هدف گرفتن افراد ملکی و تخریب تأسیسات و زیرساخت‌ها را عملی غیر حقوق بشری و بر خلاف حقوق بین‌الملل بشردوستانه می‌دانند.

میرویس امینی، سرپرست دفتر کمیسیون حقوق بشر در هرات تأکید می‌کند که در نهایت مردم بیشترین ضرر را از انفجارهای کنار جاده‌یی می‌بینند.

همه‌گیری کرونا و تعطیل بودن شماری از نهادها سبب شده تا آمار دقیقی از تلفات غیر نظامیان و به خصوص کسانی که  بر اثر ماین‌های کنار جاده متضرر شده‌اند به ثبت نرسد.

با آن هم آمارهای نمایندگی دفتر صلیب سرخ در هرات نشان می‌دهد که امسال نزدیک به ۱۷۸۰ تن در این ولایت دچار معلولیت شده‌اند که بخش زیادی از آنان مستقیم و یا غیر مستقیم از جنگ متأثر شده‌اند.

امسال تا کنون ۳۹ مورد ماین‌زدگی و ۱۲۷ مورد هم قطع عضو در دفتر صلیب سرخ هرات به ثبت رسیده است.

آمارهای دفتر کمیسیون حقوق بشر در هرات نیز نشان می‌دهد که مجموع تلفات غیر نظامیان در این ولایت به ۱۴۷ تن می‌رسد.

توریالی طاهری، معاون شورای ولایتی هرات نیز از افزایش انفجار ماین‌های کنار جاده و خسارت‌های مالی و انسانی برخاسته از آن ابراز نگرانی می‌کند و طالبان را متهم به دست داشتن در این انفجارها می‌کند.

شاهراه‌ها شاه‌رگ‌های اقتصادی افغانستان هستند که هر از گاهی انفجارهای مرگ‌بار شهروندان زیادی را به کام مرگ می‌برد و معلولان و زخمی‌های زیادی را نیز بر جا می‌گذارد. امسال در حالی این انفجارها افزایش یافته که آمار دقیقی از شمار جان‌باخته‌گان، زخمیان و معلولان این روی‌دادها به ثبت نرسیده است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد