امروز برای اولین بار نمایشگاه آثار خطی، کتب دست نویس خطاطان هرات و بخصوص “محمد علی عطار هروی” در مسجد جامع بزرگ هرت به گونه ی دائمی افتتاح شد. جاوید ضرغام، آمر فرهنگ و هنر اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته از محل نگهداری و کتابخانه […]

امروز برای اولین بار نمایشگاه آثار خطی، کتب دست نویس خطاطان هرات و بخصوص “محمد علی عطار هروی” در مسجد جامع بزرگ هرت به گونه ی دائمی افتتاح شد.

جاوید ضرغام، آمر فرهنگ و هنر اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید آثاری که در این نمایشگاه به نمایش گذاشته از محل نگهداری و کتابخانه مسجد جامع بزرگ هرات انتقال داده شده است.

او گفت:” در کتابخانه مسجد جامع بزرگ هرات بر علاوه آثار محمد علی عطارآثار دیگری هم از هنرمندان هراتی وجود دارد، تابلویی از استاد پیرزاد هروِی، سید کریم حسینی و همچین یک تعداد جلد قرآن خطی که متعلق به خوشنویسان هرات است در اینجا نگهداری می  شود و در این نمایشگاه تعدادی از آثار محمد عطار و دیگر خوشویسان هرات به نمایش گذاشته شده”.

بخش زیادی از این نمایشگاه دایمی را تابلوهایی با خط کوفی، ثلث، نستعلیق و شکسته استاد محمد علی عطار هروی به خود اختصاص داده است.

 بخش دیگری را نیز چندین جلد قرآن دست نویس با تاریخ ۳۰۰ ساله و بقایای کاشی های مسجد جامع بزرگ هرات تشکیل می دهند.

ولی­شاه بهره، رئیس پیشین اداره اطلاعات و فرهنگ هرات با ابراز خرسندی از افتتاح و راه اندازی این نمایشگاه و موزه دایمی بر این باور است که حکومت تاکنون نسبت به جمع آوری آثار خطاطان و آثار هنری و تاریخی هرات کمتر توجه کرده است.

او گفت:” هر سنگ و سفال ولایت هرات آینه دار یک دوره تمدنی است، من یقین دارم که هزاران اثر ارزشمند باستانی و تاریخی در زیر خاک هستند که نیاز به کاوش دارد که استخراج و بدست آوردن آنها میتواند آینه کمالات و شکوهمند هرات باشد”.

محمد علی عطار هروی در سال ۱۳۲۸ هجری قمری در شهر کهنه هرات به‌ دنیا آمد و از خود سه اثر به ‌نام‌های گنجینه خطوط، قران‌المحلی و کتیبه‌ها به ‌جا گذاشته است.

با این حال مسئولان اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می گویند که قرار است از این نمایشگاه به عنوان موزه هم مورد استفاده قرار گیرد و در تلاش اند تا ۱۰ موزه جدید را در شهر هرات ایجاد کنند تا آثار و کارهای هنری و تاریخی این ولایت را حفظ کنند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد