برای اولین بار در سطح کشور یکی از هنرمندان خطاط، نمایشگاه انفرادی را تحت عنوان “سیاه مشق های عاشقانه” در هرات برپا کرد. عبدالحکیم کریم زاده، می گوید که ۴۵ اثر را طی ۲۰ سال گذشته و در اندازه های مختلف خلق کرده که هر اثر با خطاطی کلمات، شعر، جملات و حروف دیزاین شده […]

برای اولین بار در سطح کشور یکی از هنرمندان خطاط، نمایشگاه انفرادی را تحت عنوان “سیاه مشق های عاشقانه” در هرات برپا کرد.

عبدالحکیم کریم زاده، می گوید که ۴۵ اثر را طی ۲۰ سال گذشته و در اندازه های مختلف خلق کرده که هر اثر با خطاطی کلمات، شعر، جملات و حروف دیزاین شده است.

او گفت:” نام این نمایشگاه و این عنوان را بخاطر این گذاشتم که نوع خط سیاه مشق است و تا عشق، علاقه، احساس درونی و انگیزه نسبت به هنر خطاطی نباشد، اثر هنری خلق نمی شود”.

سیاه مشق یکی از سبک های هنر خطاطی است که با خط نستعلیق خلق می شود.

اما خطاطان می گویند که هنوز مردم با سبک های خطاطی کشور و بخصوص هرات آشنایی ندارند و تاکنون کمتر نسبت به انعکاس سبک های خطاطی و آثار خلق شده آنان توجه صورت گرفته است.

عبدالناصر صوابی، استاد هنرهای زیبا در دانشگاه هرات می گوید که باید آگاهی دهی نسبت به جایگاه هنر خطاطی و زنده ساختن آن صورت گیرد.

او گفت:” البته در چنین روش هایی ما در حوزه کشور های عربی خط ثلث داریم و در نستعلیق در حوزه ایران داریم و این کار ها که با سبک سیاه مشق صورت گرفته تنوع تکنیک دارد و زیبا است”.

از گذشته تا حال صد ها استاد زبردست خطاط در هرات هنرنمایی کرده و در حال حاضر بیش از ۱۰ هنرمند خطاط ثبت انجمن خطاطان این ولایت هستند.

جاوید ضرغام، آمر فرهنگ و هنر اداره اطلاعات و فرهنگ هرات می گوید که سال قبل دستکم ۵۰ اثر از دست نویس های خطاطان در خارج از کشور به فروش رسیده است.

او گفت:” ما برنامه های خوبی برای هنر خوش نویسی داریم و اول اینکه سال روان هنر خوشنویسی ثبت ملی در وزارت اطلاعات و فرهنگ شده و در تلاش هستیم تا این هنر را جز هنر اسلامی ثبت یونسکو کنیم و به همین قسم برنامه های خوبی در داخل و خارج از کشور برای فروش آثار هنرمندان داریم”.

نمایشگاه انفرادی سیاه مشق های عاشقانه با هزینه شخصی عبدالحکیم کریم زاده راه اندازی شده است.

دروازه این نمایشگاه هنر خطاطی که در تالار علامه سلجوقی موقعیت دارد برای یک هفته بر روی بازدید کنندگان باز است.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد