توزیع کمک ها در قالب برنامه دسترخوان ملی، در ولسوالی کرخ هرات کلیک خورد. مسئولیت تطبیق این برنامه را وزارت انکشاف دهات و شوراهای انکشافی دارد. براساس اظهارات فرید عظیم، رییس اداره انکشاف دهات در ولایت هرات این برنامه در این ولایت در دو مرحله  تطبیق می شود. در مرحله اول شش ولسوالی، گذره، کرخ، […]

توزیع کمک ها در قالب برنامه دسترخوان ملی، در ولسوالی کرخ هرات کلیک خورد.

مسئولیت تطبیق این برنامه را وزارت انکشاف دهات و شوراهای انکشافی دارد.

براساس اظهارات فرید عظیم، رییس اداره انکشاف دهات در ولایت هرات این برنامه در این ولایت در دو مرحله  تطبیق می شود.

در مرحله اول شش ولسوالی، گذره، کرخ، پشتون زرغون، کهسان، فارسی، زنده جان، گلران که شامل ۶۲۹ قریه می شود تطبیق می شود و مرحله دوم، تمام قریه ها و ولسوالی های باقی مانده را پوشش خواهد داد.

آقای عظیم می گوید که  90 درصد از شهروندان تحت پوشش این برنامه قرار میگیرند و تنها ۱۰ درصد که دارای اقتصاد خوب هستند، شامل این برنامه نمی شوند.

اقای عظیم می گوید که شهروندان می توانند در اقلام غذایی تغییر ایجاد کنند.

همزمان با آغاز برنامه دسترخوان ملی نگرانی ها از عدم توزیع عادلانه این کمک ها و پدیدار شدن فساد در تطبیق افزایش یافته است.

فعالان مدنی می گویند از دچار شدن سرنوشت این کمک ها مانند تجربیات تلخ گذشته، نگرانند.

میر عثمان بارز حسینی یک از فعالان مدنی و استاد دانشگاه می گوید که برای ازبین بردن فقر تنها توزیع نان خشک، مواد غذایی نمی تواند راهکار درست باشد بلکه باید به گونه عادلانه و جدی برای ازبین بردن آن توجه صورت بگیرد.

اما اعضای شورای ولایتی مجزا کردن ده درصد از شهروندان را از این برنامه سوال بر انگیز و سبب ایجاد فساد در  تطبیق این طرح می داند.

عبدالرحیم صالحی، عضو شورای ولایتی هرات در این باره گفت که جدا کردن بخشی از شهروندان سبب می شود تا زمینه فساد برای شهروندان ایجاد شود.

شیوع کرونا در افغانستان سبب شد تا بسیاری از افراد مشاغل و کار خود را از دست بدهند و جمعیت فقیر افغانستان روز به روز بیشتر شود.

حالا گویا امید شهروندان به توزیع عادلانه ی کمک ها از سوی دولت است.

غلام داوود یکی از شهروندان هرات می گوید که  وضعیت زندگی خوبی ندارد و از دولت میخواهد به گونه عادلانه این کمک ها برای شهروندان داده شود.

همزمان ادراه انکشاف دهات هرات از چگونگی تطبیق این برنامه اطمینان می دهد و میگوید که دولت افغانستان همه مسئولیت این برنامه را به دوش شهروندان و شورا ها گذاشته است.

فرید عظیم، رییس اداره انکشاف دهات میگوید جامعه مدنی و رسانه ها میتواند بر این پروژه نظارت داشته باشند و شهروندان برای ثبت شکایات نیز می توانند به این گروه ها مراجعه کنند.

 در برنامه دسترخوان ملی برای هر خانواده به ارزش ۴۰۰۰ افغانی مواد اولیه غذایی از سوی شورای انکشافی به حساب  دولت خریداری می شود.  این برنامه قرار است در جریان سه ماه آینده تطبیق شود و بیش از ۵  میلیون خانواده  از آن مستفید شوند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد