مراسم روز جهانی مبارزه با ایدز، امسال با شعار “پوشش صحی بیشتر وخدمات صحی خوبتر” در هرات برگزار شد. مسئولان پروگرام HIV هرات می گویند که از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ تن به بیماری ایدز مبتلا شده اند که نسبت به سال قبل کاهش را نشان می دهد. محمدعارف شهرام، مسئوول بخش ایدز صحت […]

مراسم روز جهانی مبارزه با ایدز، امسال با شعار “پوشش صحی بیشتر وخدمات صحی خوبتر” در هرات برگزار شد.

مسئولان پروگرام HIV هرات می گویند که از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۵ تن به بیماری ایدز مبتلا شده اند که نسبت به سال قبل کاهش را نشان می دهد.

محمدعارف شهرام، مسئوول بخش ایدز صحت عامه هرات می گوید که از این میان ۲ تن جان خود را از دست داده اند.

او گفت:” امسال متاسفانه نظر به محدودیت های پروژه های HIV کشف واقعات به مقایسه سال های قبل کمتر بوده و سال گذشته بالاتر از ۲۰ واقعه داشتیم و امسال بیشتر از ۱۵ واقعه که دو واقعه فوتی داشتیم”.

 براساس معلومات این بخش، سال قبل ۲۰ بیمار مبتلا به ایدز به ثبت رسیده بود که ۲ تن جان خود را از دست داده بودند.

بنابر آمار اداره ی صحت عامه از زمان شروع پروگرام HIV از”سال ۲۰۰۷ ” تاکنون بیش از ۳ هزار واقعه مثبت ایدز در افغانستان به ثبت رسیده است.

داکتر بصیراحمد جامی، هرات را بنابر مهاجرت‌های داخلی و خارجی به‌عنوان آسیب پذیرترین ولایت نسبت به بیماری ایدز یاد می‌کند و می گوید که هنوز بسیاری از مردم از بیماری ایدز و نحوه ی ابتلا به آن آگاهی ندارند.

او گفت:” این مریضی همه گیر است و به هر سن و سال که باشد فرد مبتلا می شود و حتی اطفالی که در بطن مادر هستند هم در صورتی که مادر مبتلا شود، آن هم مبتلا می شود”.

استفاده از سرنگ های مشترک میان افراد مبتلا به مواد مخدر، مهمترین عامل ابتلا به ایدز در افغانستان است.

از میان تمام آمار کشور، ۷۵ درصد شان را مردان و ۲۵ درصد باقی مانده را زنان و کودکان تشکیل می دهند.

بیشتر افرادی که HIV مثبت می‌شوند، دو تا شش هفته پس از گرفتن ویروس، علائمی شبیه سرماخوردگی یا آنفلوآنزا را تجربه می‌کنند.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد