حوالی ساعت هفت شام گذشته، صدای شلیک های متعدد و پیاپی از زندان هرات به گوش رسید. مسئولان زندان می گویند عصر دیروز زمانی که عملیات پاکسازی اتاق های زندان از اشیای ممنوعه را انجام می دادند، زندانی ها دست به شورش زده و درگیری به تمام بلاک ها سرایت کرده است. مسئولان بخش صحی […]

حوالی ساعت هفت شام گذشته، صدای شلیک های متعدد و پیاپی از زندان هرات به گوش رسید.

مسئولان زندان می گویند عصر دیروز زمانی که عملیات پاکسازی اتاق های زندان از اشیای ممنوعه را انجام می دادند، زندانی ها دست به شورش زده و درگیری به تمام بلاک ها سرایت کرده است.

مسئولان بخش صحی می گویند در رویداد دیشب ۸ تن از زندانی ها کشته شدند که یک تن به دلیل اصابت گلوله و باقی افراد با موادی که تاکنون شناخته نشده، کشته شدند.

محمد رفیق شیرزی، سخنگوی صحت عامه می گوید علاوه بر این، ۸ زندانی دیگر به ضرب گلوله زخمی شدند و ۴ تن از کارمندان زندان نیز در پی لت و کوب آسیب دیدند.

او می افزاید زندانی ها بین ۳۰ تا ۴۵ سال سن دارند.

میوند صمدی، مدیر زندان هرات اما کشته و زخمی شدن زندانی ها بر اثر برخورد مستقیم گلوله را رد می کند و تاکید دارد که شلیک ها به هدف متفرّق کردن زندانی ها بوده و نه کشتن آنها.

او می گوید زندانیان به دلیل جمع آوری اشیای ممنوعه، دست به شورش زدند.

“اتاق هایی بوده که از نزد شان گرفته شده و آن اتاق ها غیر قانونی بوده. شلیک ها به دلیل پراکنده ساختن زندانی ها بوده، می خواستند موتر ساحه را آتش بزنند و خواستیم از فرار آنها جلوگیری کنیم، برای کشتن آنها نبوده”.

وکیل احمد کرخی، عضو شورای ولایتی هرات می گوید در تماسی که با زندانی ها داشته مشخص شده که این شورش از بی عدالتی در عفوهایی که به زندانی ها داده می شود، بر خواسته.

او تاکید می کند که آنها به شکل جدی این موضوع را پیگیری می کنند تا با عاملان آن مطابق به قانون بر خورد شود.

“تماس هایی که به ما گرفتند، گفتند که عفو ها به شکل عادلانه نبوده و دست به شورش زدن، شورای ولایتی هم این موضوع را به شکل جدی دنبال می کند چون حتما ظلمی بوده که زندانی از جان خود می گذرد”.

بر اساس قانون پلیس و محبس، پلیس زمانی می تواند از اسلحه استفاده کند که جان همقطارانش در خطر باشد، زندانی ها مسلح باشند و یا در صورتی که هیچ راهی جز شلیک هوایی برای آرام کردن شورش زندانی ها موجود نباشد.

آرزو عزیز، قانون دان می گوید در رویداد دیشب زندان هرات، باید مشخص شود که میزان شورش چگونه بوده و آیا پلیس جز استفاده از اسلحه راهی داشته یا خیر.

“ابتدا باید پلیس اخطار دهد و یکی دو گلوله به شکل هوایی شلیک کند و اگر وضعیت خوب نشد و بدتر شد قانون به پلیس اجازه داده که از گلوله استفاده کند، اما باید حالات مشخص شود که زندان هرات در چه وضعیتی بوده و در چه درجه از شورش”.

زندان هرات حدود سه هزار زندانی دارد و ساختمان آن قدیمی است و گنجایش این همه زندانی را ندارد. پیش از این هم، زندان هرات شاهد اعتصاب غذا و اعتراض‌ هایی بوده اما این شورش، کم سابقه به نظر می ‌رسد.

دسته بندی: گزارش‌ها, همه, ویژه برچسب ها:

به اشتراک بگذارید :

مطلب قبل و بعد

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد